جابه‌جایی «مرموزانه» بیش از یک میلیارد دلار بیت‌کوین

این میزان انتقال بیت‌کوین بیشترین ارزش ثبت‌شده در تاریخ «بلاک‌چین» است

pixabay

بزرگ‌ترین معامله بیت‌کوین دنیا کمی پیش اتفاق افتاد و بیش از یک میلیارد دلار «رمزارز» (ارز دیجیتال) بین حساب‌های کاربران جابه‌جا شد.

این تک معامله، حاوی ۹۴ هزار و ۵۰۴ بیت‌کوین، یعنی نیم درصد کل بیت‌کوین‌های موجود در دنیا، تحلیل‌گران را سردرگم کرده است که از سوی چه کسی و چرا انجام شده است. 

ماهیت نیمه‌گمنام بیت‌کوین، به این معنی است که می‌توان نقل و انتقالات آن را روی بلاک‌چین (سایتی عمومی که تمام معاملات را ثبت می کند) دید، ولی نمی‌توان فهمید چه کسی آن را انجام داده است.

چنین مقادیر عظیمی از بیت‌کوین، اگر یک‌جا برای پول‌های رایج مبادله و نقد شود، قابلیت آن را دارد که باعث سقوط بازار «رمزارز» شود. چنین فروش‌های بزرگی در گذشته نیز باعث سقوط سریع ارزش بیت‌کوین شده‌اند. برای مثال، در سپتامبر ۲۰۱۸ پس از یک معامله عظیم، بیت‌کوین تقریبا ۱۰۰۰ دلار از ارزش خود را در کمتر از ۲۴ ساعت از دست داد.

فیلیپ نان، مدیرعامل ولث چین کپیتال (Wealth Chain Capital) به ایندیپندت گفت: «از زمان ظهور «قراردادهای آینده» در اوایل سال ۲۰۱۸، شاهد دستکاری‌های عظیم در بازار و سرکوب سایران توسط گرگ‌ها و متخصصان قراردادهای آینده هستیم.» (در «قراردادهای آینده» خریدار و فروشنده قول می‌دهند موضوع معامله را در زمانی در آینده به قیمتی که امروز توافق می‌کنند - فارغ از قیمت واقعی در آن روز- معامله کنند. م.)

این معامله بیشترین تعداد بیت‌کوین مبادله شده در طول تاریخ نیست، ولی با توجه به ارزش فعلی بیت‌کوین به قیمت ۱۰ هزار و ۶۰۰ دلار، با فاصله، بزرگ‌ترین مبادله بیت‌کوین به حساب می‌آید.

در سال ۲۰۱۱ مبادله یکباره ۵۵۰ هزار بیت‌کوین در بلاک‌چین ثبت شد، ولی در آن زمان کل آن مبادله تنها ۱.۶ میلیون دلار می‌ارزید.

کارشناسان «رمزارز» کوشیدند آن مبادله را ردیابی کنند، ولی در نهایت نتوانستند آن را به فرد یا گروه خاصی منتسب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت توکن‌آنالیست (TokenAnalyst) که به تحلیل داده‌های بلاک‌چین می‌پردازد، کشف کرد که بخش قابل ملاحظه‌ای از این معامله از یک آدرس اینترنتی ثبت‌شده به نام هوبی گلوبال (Huobi Global) نشات گرفته است که یک صرافی «رمزارز» در سنگاپور است. 

این شرکت توییت کرد: «یک میلیارد دلار بیت‌کوین در یک معامله جابه‌جا شد ... از کجا؟ ما نگاهی انداختیم و دریافتیم درصد قابل ملاحظه‌ای از آن می‌تواند به آدرس هوبی گلوبال ردیابی شود».

انتقال کل آن مبلغ که از هفته گذشته آغاز شد، هنوز تکمیل نشده است و از زمان معامله، مقادیر کوچک بیت‌کوین به‌طور مرتب به حساب آدرس اینترنتی مذکور واریز می‌شود. 

نظریه‌هایی درباره فرد یا افراد پشت این حساب در فضای مجازی در چرخش است. از جمله، فرضیه‌هایی نظیر این که «یکی از اولین خریداران بیت‌کوین بوده است که حالا می‌خواهد همه حساب‌هایش را یکی کند»، یا «شرکتی بزرگ که با ذخیره ارزهای دیجیتال می‌خواهد برای سقوط احتمالی اقتصاد جهانی آماده باشد».

نظریه دیگری هم بر آن است که شرکت بکت (Bakkt ) فراهم‌کننده «قراردادهای آینده» بیت‌کوین، از این آدرس برای ذخیره حساب‌های مشتریان خود استفاده می‌کند. تنها ساعاتی بعد از این معامله میلیارد دلاری، شرکت بکت اعلام کرد که «خزانه دیجیتال» جدیدی برای ذخیره و برداشت بیت‌کوین راه انداخته است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی