رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: به احتمال زیاد روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد

قرار است روسیه و آمریکا مذاکراتی در روزهای نهم و دهم ژانویه در ژنو انجام دهند

بایدن به ولادیمیر پوتین گفته است که در صورت حمله روسیه، ایالات متحده تحریم‌های جدی اعمال خواهد کرد - AFP

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفت که روسیه به احتمال زیاد به اوکراین حمله خواهد کرد. او تنها راه جلوگیری از این حمله را اعمال «تحریم‌های وسیع» عنوان کرد.

به نوشته رویترز، او همچنین گفت که اقدامات مسکو می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و کشورهای بیشتری را به اتحاد نظامی ناتو جذب کند.

شیف افزود: «من همچنین فکر می‌کنم که یک عامل بازدارنده قوی، درک این موضوع است که اگر آنها حمله کنند، مرزهای ناتو به روسیه نزدیک‌تر می‌شود، نه اینکه آن را دورتر کند.»

در همین رابطه کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، صحبت کرده است.

پس از این گفتگو، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «بایدن به صراحت اعلام کرد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات متحده و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.»

زلنسکی هم در توییتر نوشت: «اولین گفتگوی بین‌المللی امسال با [بایدن] ماهیت ویژه روابط ما را ثابت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه حدود ۱۰۰ هزار سرباز در نزدیکی مرز خود با اوکراین آماده کرده است. در اوایل این هفته، بایدن به ولادیمیر پوتین گفت که در صورت حمله روسیه، ایالات متحده تحریم‌های جدی اعمال خواهد کرد. قرار است برای حل این مشکل مذاکراتی در روزهای نهم و دهم ژانویه در ژنو برگزار شود.

پیش از این نیز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه ۷ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۱۶ آذر ۱۴۰۰، در نشستی که در فضای مجازی برگزار شد، باهم گفتگو کردند و در جریان این نشست، پوتین خواستار ارائه ضمانت‌های کتبی برای عدم گسترش فعالیت‌های ناتو به سمت شرق شد.

روسیه سال‌هاست که از توسعه ناتو در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق شکایت دارد. اگرچه اوکراین هنوز عضو این ائتلاف نظامی نیست، اما کی‌یف به دنبال عضویت در آن است. یکی از دلایلی که اوکراین را به عضویت در این سازمان نظامی تشویق کرده است، اشغال کریمه توسط روسیه است.

مسکو با انتشار بیانیه‌ای از ناتو خواست تصمیمی که در سال ۲۰۰۸ برای باز کردن درهای پیوستن گرجستان و اوکراین به پیمان ناتو باز کرده است را لغو کند و تاکید کرد که ارائه تضمین‌هایی به مسکو برای توقف گسترش دامنه ائتلاف نظامی ناتو به سمت شرق، به نفع غرب است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک اوکراین حمله کرد و کریمه را ضمیمه خاک خود کرد. در مقابل ایالات متحده به اوکراین تسلیحات ارسال کرده است.

هرچند اوکراین به‌زودی نمی‌تواند به پیمان ناتو ملحق شود، اما ایالات‌متحده همکاری خود را برای آموزش نیروهای اوکراینی آغاز کرده است و بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به‌منظور تقویت ارتشی که در برابر تهاجم روسیه در سال ۲۰۱۴، با شکست روبه‌رو شد، اختصاص داده است.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که اگر غرب به رفتار تهاجمی خود ادامه دهد، روسیه مجبور خواهد شد تمام اقدامات لازم را برای تضمین تعادل استراتژیک و از بین بردن تهدیدهای غیرقابل قبول علیه امنیت خود انجام دهد. 

بیشتر از جهان