معاون وزارت بهداشت: سازمان جاسوسی بریتانیا عامل کاهش جمعیت ایران است

مسئولان جمهوری اسلامی علت کاهش جمعیت را توطئه کشورهای غربی و اسرائیل برای کاهش شمار شیعیان می‌دانند

پس از سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از دستگاه‌های حکومت در تلاش هستند تا در راستای افزایش جمعیت اقدام کنند- عکس از اقتصاد آنلاین

کمال حیدری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رابطه با روند کاهش جمعیت در ایران مدعی شد: «اسناد لو رفته از «ام ای سیکس» نشان می‌دهد که دشمن روی کاهش جمعیت و نابودی کشور حساب کرده است.»

به گزارش مهر، او در جلسه توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت و درمان، گفت: «مسئله جمعیت کاملاً فرهنگی شده و ذهن افراد نسبت به فرزندآوری تغییر کرده است.»

حیدری با مقایسه مسئله کاهش جمعیت و حجاب اجباری، افزود: اقدامات برای افزایش جمعیت باید با بصیرت همراه شود و همان‌طور که دشمنان طی سال‌ها با برنامه‌ریزی در راستای کاهش جمعیت اقدام کردند باید با برنامه درست در این مسیر گام برداشت.

در این شرایط، نگاه ایدئولوژیک نیز مزید بر علت شده است تا مسئولان جمهوری اسلامی برای فرزندآوری بیشتر تبلیغات گسترده‌ای را شکل دهند. موضوعی که البته از نظر کارشناسان با توجه به بحران‌های عمیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی منطقی نیست.

پیش‌تر و در همین زمینه، فایننشیال تایمز در گزارشی نوشت: «در کشوری که خود را رهبر شیعیان دنیا می‌داند، برخی محافظه‌کاران این کاهش جمعیت را بخشی از توطئه کشورهای غربی و اسرائیل برای کاهش شمار شیعیان می‌دانند.»

در سال‌های اخیر که ایران با بحران خشکسالی و کم‌آبی رو به رو است، افزایش جمعیت و تأمین مواد غذایی مردم بار دیگر به موضوع اصلی بررسی‌های تحقیقاتی تبدیل شده است.

با توجه به الگوی مصرف آب و میزان آب‌های تجدیدپذیر در ایران کاهش جمعیت به شکل فعلی طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تحقیق «جمعیت و منابع آب: یک تعادل ظریف» اگر ایران جمعیتی بیش از ۵۸ میلیون نفر داشته باشد، وارد یک بحران می‌شود، این در صورتی است جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ حداقل به ۶۹ میلیون نفر می‌رسد؛ بنابراین حتی در این شرایط نیز ما در آینده با بحران محیط زیستی مواجه خواهیم بود.

در واقع کارشناسان می‌گویند که میزان جمعیت هر اقلیم باید متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی آن منطقه باشد تا کیفیت زندگی افراد تضمین شود.

طی سال‌های اخیر و پس از سخنرانی‌های متعدد رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از دستگاه‌های حکومت در تلاش هستند تا در راستای افزایش جمعیت اقدام کنند. علی خامنه‌ای در این باره گفته بود: «مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنباله‌گیری جدی دستگاه‌های اجرائی و بایستی به جد مسئلة فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید.»

او همچنین در سخنانی دیگر با اشاره به جمعیت مسلمانان، گفته بود که خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته که زیاد بشوند.

درحالی‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های زیست‌محیطی از جمله کمبود آب، کشور ظرفیت لازم برای همین مقدار جمعیت را نیز ندارد، رهبر جمهوری اسلامی تأکید دارد که جمعیت باید به ۱۵۰ میلیون برسد. خامنه‌ای در این زمینه هم گفته است: «اخیراً دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس خبیث تجویز نسخه هم کرده که ایران برای سی میلیون جمعیت، خیلی کشور خوبی خواهد بود! چشمتان چهارتا! ان‌شاءالله این جمعیت به ۱۵۰ میلیون هم خواهد رسید. سیاست‌های جمعیتی کشور -آن‌هایی که دنبال می‌کردیم- سیاست‌های غلطی بود.»