یک نفر از کره جنوبی به سمت کره شمالی فرار کرد

کره جنوبی و نیروهای سازمان ملل به رهبری ایالات متحده از نظر رسمی هنوز در حال جنگ با کره شمالی هستند

پناهنده شدن از کره جنوبی به کره شمالی در سال‌های اخیر به ندرت اتفاق افتاده است - AFP

ارتش کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد، یک شهروند کره جنوبی در اقدامی نادر به سمت کره شمالی فرار کرده است. 

به گزارش رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا (JCS) اعلام کرد که پس از شناسایی این فرد، بلافاصله عملیات جستجو آغاز شده است. او در این باره گفت: «ما تأیید می‌کنیم که این فرد حدود ساعت ۱۰:۴۰ شب از خط مرزی نظامی عبور و به سمت شمال فرار کرده است.»

وی افزود نمی‌تواند زنده بودن این فرد را تأیید کند، اما از طریق یک خط تلفن نظامی اخطاریه‌ای به کره شمالی ارسال و درخواست حفاظت از جان فرد فراری شده است. 

عبور از این گذرگاه مرزی که در کره جنوبی غیرقانونی است. فرار در حالی رخ داد که کره شمالی از زمان بسته شدن مرزها در اوایل سال ۲۰۲۰ اقدامات سختگیرانه‌ای را برای مقابله با کرونا انجام می‌دهد. اگرچه مسئولان این کشور هیچ مورد ابتلایی را تأیید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه نیروهای کره شمالی یک مقام شیلات کره جنوبی که در سپتامبر ۲۰۲۰ در دریا ناپدید شده بود را به ضرب گلوله کشته شدند، جنجالی عمومی به پا شد. البته پیونگ‌یانگ در واکنش به اعتراضات عذرخواهی کرد.

دو ماه پیش از آن، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. او یک شهر مرزی را پس از اینکه یک سرباز کره شمالی به طور غیرقانونی از مرز شمال به جنوب گذر کرد، قرنطینه کرد. البته با این ادعا که دلیل قرنطینه جلوگیری از شیوع کرونا بوده است.

قرنطینه‌های طولانی مدت کره شمالی و محدودیت‌های حرکت بین استانی، تعداد فراریان کره شمالی را که وارد جنوب شده‌اند را به پایین‌ترین حد خود رسانده است.

دو کره، که به وسیله مرزهای به شدت محافظت شده از هم جدا شده‌اند، به شهروندان خود اجازه نمی‌دهند که از سرزمین طرف مقابل بازدید کنند و یا با ساکنان آن از طریق تلفن، نامه یا ایمیل، بدون مجوز خاص، تماس بگیرند.

روابط دو کشور پس از توقف مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن در سال ۲۰۱۹، تیره شد.

اگرچه پناهنده شدن از کره جنوبی به کره شمالی در سال‌های اخیر به ندرت اتفاق افتاده است، عده زیادی از شمال به جنوب می‌گریزند.

از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳، بیش از ۳۰ هزار شهروند کره شمالی برای نجات یافتن از سرکوب سیاسی و فقر اقتصادی به کره جنوبی گریخته‌اند.

کره جنوبی و نیروهای سازمان ملل به رهبری ایالات متحده از نظر رسمی هنوز در حال جنگ با کره شمالی هستند، زیرا جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره به جای یک معاهده صلح، با آتش بس پایان یافت.

بیشتر از جهان