خطر استرداد یک مخالف سیاسی عرب اهوازی از ترکیه به ایران

عبدالخضر دورقی، فعال سیاسی عرب، در سال ۲۰۰۹ ناچار به ترک ایران شد

این فعال سیاسی همراه هفت فرزندش اخطاری از دولت ترکیه مبنی بر اخراج از این کشور دریافت کرده‌اند‌ـ سازمان حقوق بشر اهواز

 سازمان حقوق بشر اهواز (AHRO) با انتشار خبری، از اخراج قریب‌الوقوع عبدالخضر دورقی، فعال سیاسی شناخته‌شده مخالف جمهوری اسلامی، از کشور ترکیه ابراز نگرانی عمیق کرد.

در این خبر آمده است که این فعال سیاسی همراه هفت فرزندش اخطاری از دولت ترکیه مبنی بر اخراج از این کشور دریافت کرده‌اند. این سازمان تاکید کرده است که آقای دورقی از زندانیان سیاسی سابق است که در سال ۲۰۰۵، به‌دلیل شرکت در اعتراض مردمی علیه پاک‌سازی قومی و تغییر بافت جمعیتی مردم عرب خوزستان بازداشت و زندانی شد.

در این مطلب آمده است که این فعال سیاسی عرب در سال ۲۰۰۹، ناچار به ترک ایران به مقصد کویت شد و در سال ۲۰۱۴، با توجه‌ به تلاش جمهوری اسلامی برای بازگرداندن او‌، پیش از دستگیری، کویت را به مقصد ترکیه ترک کرد. او از سال ۲۰۱۴ تاکنون، به‌عنوان پناهنده سیاسی تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار داشته است. اما پس از پنج سال انتظار، در ۵ مه ۲۰۱۹، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل پرونده او را همراه پرونده دیگر پناهجویان سیاسی برای بررسی در اختیار کشور ترکیه قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود با توجه ‌به عضویت عبدالخضر دورقی در حزب «تضامن دموکراتیک الاهواز»، که حکومت جمهوری اسلامی تاکنون بسیاری از اعضایش را بازداشت و اعدام‌ کرده است، در صورت تحویل به مقام‌های جمهوری اسلامی، در خطر جدی اعدام قرار می‌گیرد.

در خبر این سازمان مدافع حقوق بشر از فیلیپو گراندی، کمیسر عالی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، درخواست شده است که به وضعیت این پناهنده سیاسی فوری رسیدگی کنند.

در سال گذشته، اخبار متعددی از اقدام دولت ترکیه به استرداد پناهجویان سیاسی به ایران منتشر شده است. همچنین در سال گذشته، حبیب کعب معروف به حبیب اسیود، از فعالان سیاسی عرب خوزستان، با تزریق مواد بی‌حس‌کننده، در استانبول ربوده شد و سپس، یک باند قاچاق او را با کامیون به ایران منتقل کردند که این خبر بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.