آیا «برگزیت» ناجی «پوند» می‌شود؟

احتمال «برگزیت باتوافق» ارزش برابری پوند را افزایش داد

JUSTIN TALLIS / AFP

روز جمعه، در پی انتشار یک گزارش در نشریه تایمز، ارزش برابری پوند از ماه ژوئیه تاکنون به بالاترین سطح خود رسید و به این امید دامن زد که که بتوان از یک برگزیت بدون توافق اجتناب کرد.  

نشریه تایمز نوشت، حزب اتحاد دموکراتیک (دی یو پی) به‌طور غیرعلنی گفته است که چنانچه بروکسل تقاضای خود را در مورد ابقای ایرلند شمالی در چهارچوب مقررات گمرکی پس بگیرد، آن حزب نیز از مخالفت در مورد ایجاد مقررات گمرکی در مرز آبی ایرلند دست برخواهد داشت. این امر، احتمال دستیابی به یک توافق  مورد پذیرش بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت را تسریع کرده است، و به اختلاف نظرات موجود در مورد مرز دو ایرلند نیز پایان خواهد داد. 

آرلین فاستر، رهبر حزب «دی یو پی»، پنجشنبه شب ضمن رد این شایعات، گفت: «بریتانیا باید اتحادیه اروپا را به عنوان یک کشور یکپارچه ترک کند. ما خواستار یک توافق مدبرانه هستیم، اما نه توافقی که در بازار داخلی بریتانیا شکاف بیندازد».  

به رغم اظهارات خانم فاستر، روز جمعه، ارزش برابری پوند در مقابل دلار یک درصد افزایش یافت و  معادل ۱.۲۴۷۵ معامله شد که در هفت هفته گذشته بیسابقه بوده است. در پایان بازار روز معاملات روز جمعه، این افزایش نرخ، در رقم صفر ممیر نُه دهم درصد قرار گرفت. 

نیل ویلسون، تحلیلگر ارشد «مارکتز دات کام» گفت: «این نوسان بدون تردید نتیجه این تصور است که خطر یک برگزیت بدون توافق کاهش یافته است». او خاطرنشان کرد که معامله علیه واحد پولی پوند بسیار «شلوغ» (به معنی بالا رفتن حجم آن) شده  است و درنتیجه، جذابیتش را از دست داده است و سوداگران را ترغیب کرده است تا در جهت مخالف آن شرط‌بندی کنند، اما همین امر نیز خود به افزایش نرخ برابری پوند انجامیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویلسون افزود: «فکر می‌کنم اکنون این حس وجود دارد که با توجه به توقف کامل روند‌های معمول، (لغو) برگزیت بار دیگر مطرح شده است که خطرات ناشی از آن باید بار دیگر مدنظر قرار گیرد».  

هفته گذشته، نمایندگان پارلمان بریتانیا لایحه‌ای را به تصویب رساندند که برگزیت بدون توافق در تاریخ ۳۱ اکتبر را غیرقانونی محسوب می‌دارد. آنان همچنین تقاضای بوریس جانسون را برای برگزاری یک انتخابات عمومی که وی امید داشت منجر به تضمین اکثریت آراء در پارلمان (به نفع او) باشد، رد کردند. 

اما احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با یک توافق نیز نامعلوم است، زیرا تنها توافقی که پس از دو سال مذاکره با اتحادیه اروپا به دست آمد، توسط پارلمان بریتانیا رد شد. 

از هنگام رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، پوند ۱۷ درصد از ارزش برابری خود را در مقابل دلار، و ۱۵ درصد ارزش خود را در مقابل یورو، از دست داده است.

گزارش بیشتر از رویترز

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent