انتقاد تند ایران از حمله منتسب به اسرائیل به بندر لاذقیه

اسرائیل هشدار داده که به ایران اجازه نمی‌دهد سلاح‌هایی را که «بازی را عوض می‌کنند»، به دست نیروهای نیابتی‌اش در منطقه برساند

این دومین حمله‌‌‌ای است که در ماه جاری به اسرائیل نسبت داده شده است-SANA / AFP

روز چهارشنبه، ۲۹ دسامبر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمله اخیر ارتش اسرائیل به بندر لاذقیه در سوریه را محکوم کرد و مدعی شد که اسرائیل امنیت خود را در ناامنی و بی‌ثباتی منطقه تعریف کرده است.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای از قول سعید خطیب‌زاده نوشت، حمله اسرائیل «تجاوز به یک دولت عضو سازمان ملل متحد و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.»

اسرائیل به‌طور رسمی حمله هوایی بامداد سه‌شنبه به لاذقیه را تایید نکرده است، اما حمله‌هایی از این دست همواره به اسرائیل نسبت داده می‌شود و مقامات اسرائیلی نیز این گزارش‌ها را تایید یا تکذیب نمی‌کنند.

این دومین حمله‌‌‌ای است که در ماه جاری به اسرائیل نسبت داده شده است و گفته می‌شود که نسبت به حمله هفتم دسامبر، که در آن نیز گفته می‌شود سلاح‌های ایرانی هدف گرفته شدند، خسارت‌ بیشتری به بار آورده است.

ایران در جنگ سوریه از رژیم بشار اسد حمایت کرده است و نیرو و پایگاه‌های نظامی مختلفی در نقاط مختلف آن کشور دارد. اسرائیل گفته است که حضور نظامی ایران را در نزدیکی مرزهایش تحمل نخواهد کرد.

بنی‌ گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، ساعتی پس از انتشار خبر حمله به لاذقیه هشدار داد که کشورش به ایران اجازه نمی‌دهد سلاح‌هایی را که «بازی را عوض می‌کنند»، به دست نیروهای نیابتی‌اش در منطقه برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده در ادامه بیانیه امروز خود گفته است، مقامات اسرائیل «با انجام حملات مکرر به خاک سوریه و به بهانه‌های واهی و بی‌پایه و اساس، تمامی قوانین، مقررات، و موازین بین‌المللی را نقض و به‌سخره گرفته‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از کشورها و مجامع بین‌المللی خواست تا برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی که به گفته او صلح و امنیت منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد، اقدامات لازم را به عمل آورند.

جمهوری اسلامی ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، و اسرائیل حکومت ایران را تهدیدی جدی علیه موجودیت خود می‌داند. دو کشور در چند سال گذشته درگیر نزاعی بوده‌اند که از آن با عنوان «جنگ در سایه» یاد می‌شود.

ایران متهم شده است که در انفجارها و خرابکاری‌های اخیر در برخی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل دست داشته است، و انفجار، خرابکاری، و حملات سایبری به برخی مراکز ایران نیز به اسرائیل نسبت داده شده است.