رئیس سابق سنای آمریکا در ۸۲ سالگی درگذشت

از هری رید که از حامیان توافق هسته‌ای با ایران بود، به عنوان یک مبارز و معامله‌گر ماهر یاد می‌شود

هری رید، سناتور سابق ایالات متحده آمریکا و همسرش لاندرا - Nicholas Kamm / AFP

هری رید، سناتور سابق ایالات متحده آمریکا، پس از چهار سال مبارزه با سرطان لوزالمعده، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، هری رید یکی از ماهرترین مذاکره‌کنندگان کنگره آمریکا به شمار می‌رفت که در کشمکش‌های مختلف توانایی‌های خود را نشان داده بود. او از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ رهبر اکثریت سنا بود و مجلس سنا در دوران پرنوسان سیاست‌های اقتصادی، رکود و جنگ، را با یک رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه و سپس دموکرات، در دست دموکرات‌ها نگه داشت.

این سیاستمدار در سال ۲۰۱۰، پس از یک پیروزی دشوار در انتخابات، گفت: «ممکن است درباره من نگویند که او بهترین سخنران است، خوش‌تیپ است، عالی است؛ اما من اهمیتی نمی‌دهم؛ با جایگاهی که در تاریخ دارم، احساس راحتی می‌کنم.»

از هری رید به عنوان یک مبارز و معامله‌گر ماهر در سنا یاد می‌شود. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از مرگ هری رید، همکار قدیمی‌‌ خود در سنا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «او شخصی بود که اگر به شما چیزی را قول می‌داد، مطمئن بودید می‌توانید روی آن حساب کنید. این‌گونه بود که او برای چندین دهه کارها را به نفع کشور پیش برد.»

باراک اوباما نیز نامه‌ای را که اخیرا برای رید فرستاده و خطاب به او گفته بود «اگر تشویق و حمایت شما نبود، رئیس‌جمهوری نمی‌شدم»، منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هری رید بهمن ۱۳۸۶ (۲۰۰۸) به عنوان رهبر جناح اکثریت در مجلس سنای آمریکا، گفت‌وگوی تهران و واشنگتن را خواستار شد و خطاب به مخالفانش گفت: «مطمئنا ما آنقدر ساده نیستیم که بگوییم گفت‌وگو تمام مشکلات را حل خواهد کرد؛ اما معتقدیم که با در پیش گرفتن دیپلماسی در درجه اول، به منافع امنیتی آمریکا خدمت می‌کنیم.»

او در جریان مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران و چگونگی تحریم‌های ایالات متحده علیه این کشور نیز نقش داشت. اسفند ۱۳۹۳ (۲۰۱۵)، او به عنوان رهبر دموکرات‌های سنا از کنگره خواست تا مشخص شدن نتیجه توافق هسته‌ای، تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب نکند. در آن زمان، در حالی که اکثريت جمهوری‌خواه مجلس نمايندگان و سنای آمريکا خواهان تصويب طرحی بودند که تحريم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کند، او ابراز خوش‌بینی کرد: «امکانش هست به توافق خوبی برسیم.»

هری رید یک سال پس از آن نیز به عنوان رهبر اقلیت دموکرات سنا، آشکارا از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و پیش از ملاقات با نتانیاهو، به رسانه‌ها گفت: «این مسئله که جمهوری‌خواهان چطور تلاش می‌کنند توافق ایران را بد جلوه دهند، مهم نیست. مسئله اصلی ممانعت جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به سلاح اتمی است که از طریق این توافق حاصل شد.»

او در شهریور ۱۳۹۴، با بیان اینکه توافق با جمهوری اسلامی ایران بهترین فرصت برای آمریکا است، خطاب به مخالفان برجام در سنای آمریکا گفت: «آمریکا اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. ممانعت از بمب هسته‌ای و ممانعت از توافقنامه دو گزینه متمایزند.»