وقتی ذهن شما توییت می‌زند

این فناوری افراد معلول ناتوان حرکتی کمک شایانی خواهد کرد

با فناوری جدید هیچ نیازی به تایپ با صفحه کلید و فرمان صوتی نیست - Lionel BONAVENTURE / AFP

یک فرد معلول ناتوان حرکتی پس از کاشت تراشه رایانه ای در مغزش، نخستین «توییت مستقیم تولید شده از ذهن» را منتشر کرد.

فیلیپ اوکیف، مرد استرالیایی ۶۲ ساله مبتلا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) توییت خود را صرفا با استفاده از ذهن و از طریق یک واسط مغز و رایانه [BCI] ساخته شده توسط شرکت نوپای فناوری عصبی سینکرون (Synchron) نوشته و منتشر کرد.

در این توییت که در حساب کاربری توماس آکسلی رئیس [استارتاپ] سینکرون ارسال شده است آمده «هیچ نیازی به تایپ با صفحه کلید و فرمان صوتی نیست. من این توییت را فقط با فکر کردن به آن ایجاد کردم.»

آقای اوکیف پس از به اشتراک گذاشتن این توییت نخست، در پاسخ به پرسش های کاربران توییتر، هفت توییت دیگرارسال کرد. در آخرین توییت آمده: «من امیدوارم که راه را برای افراد هموار کنم تا از طریق فکر توییت کنند.»

«هیچ نیازی به تایپ با صفحه کلید و فرمان صوتی نیست. من این توییت را فقط با فکر کردن به آن ایجاد کردم.» توماس آکسلی tomoxl@

 

دستگاه استنترود نخستین بار در آوریل سال ۲۰۲۰ (اردیهشت ۹۹) در پی وخامت وضعیت آقای اوکیف به طوری که او دیگر قادر به انجام فعالیت های مرتبط با کار و سایر امور شخصی نبود در مغز او کاشته شد. این تراشه از طریق سیاهرگ گردن [در مغز او] قرار داده شد تا از انجام جراحی باز پرهیز شود، و این تراشه از آن زمان تا کنون به او این امکان را داده که از طریق ایمیل با همکاران و عزیزانش در ارتباط باشد و همچنین بازی های رایانه ای ساده ای مانند سولیتر بازی کند.

طبق بیانیه خبری سینکرون آقای اوکیف پس از ارسال توییت اظهار داشت: «وقتی که برای نخستین بار از این فناوری باخبر شدم، می دانستم که این فناوری تا چه می تواند استقلال را به من بازگرداند.»

«این دستگاه شگفت آور است، چیزی شبیه به یادگیری دوچرخه سواری - مستلزم تمرین است اما وقتی که می توانید با دوچرخه حرکت کنید، عادی می شود. حالا من به این فکر می کنم که کجای رایانه می خواهم کلیک کنم، من می توانیم ایمیل بفرستم، بانک، خرید، و اینک از طریق توییتر به سراسر دنیا پیام ارسال کنم.»

بنا بر گزارش ها پس از کاشت دستگاه، چهار ساعت طول کشید تا استفاده از آن برای وارد کردن متن در رایانه ممکن شود و از کنترل [حساب کاربری] توییتر در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱، به عنوان فرصتی برای شناساندن و معرفی این فناوری استفاده شد.

توماس آکسلی رئیس سینکرون می گوید: «این توییت‌های سرگرم‌کننده روز تعطیل در واقع لحظه‌ای مهم برای رابط‌های رایانه مغز قابل کاشت به شمار می روند.» 

«این رابط های رایانه-مغز به افرادی مانند فیل، که به دلیل ابتلا به فلج ناتوان کننده، بخش زیادی از استقلال عملکرد خود را از دست داده اند، [توانایی] ارتباط، امید و آزادی عمل می دهند»

نخستین بررسی انسانی رابط مغز-رایانه سینکرون قرار است سال آینده در ایالات متحده انجام گیرد.

سینکرون یکی از چند شرکت نوپای فناوری عصبی است که پیشرفت های چشمگیری در زمینه فناوری های رابط مغز-رایانه داشته است، مانند نورالینک ایلان ماسک که قصد دارد آزمایش های انسانی خود را در سال ۲۰۲۲ آغاز کند.

این کارآفرین میلیاردر پیش از این ادعا کرده بود که دستگاه های آینده نورالینک قادر خواهند بود هر کاری را از جمله بازگرداندن عملکرد کامل جسمی به افراد معلول مبتلا به چهاراندام فلج، تا پخش مستقیم موسیقی در مغز انجام دهند.

آزمایش ها در حال حاضر با استفاده از دستگاه انتقال ۱۰۲۴ الکترودی بر روی خوک و میمون انجام شده و به یک میمون ماکاک ۹ ساله به نام پیجر این امکان را داده تا با تنها با استفاده از ذهن خود بازی ویدئویی انجام دهد.

آقای ماسک می گوید هدف نهایی این فناوری این است که امکان رقابت انسان با هوش مصنوعی پیشرفته را فراهم کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی