وزیر نیرو از مذاکره برای واردات آب به ایران خبر داد

هم‌اکنون ۳۰۰ شهر ایران تنش‌ آبی دارند اما ۱۰۰ شهر با «تنش آبی شدید» درگیرند

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی با مسئولان چند کشور دیگر برای واردات آب به ایران وارد مذاکره شد - اقتصاد آنلاین 

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، از برگزاری جلسه‌هایی با مسئولان کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان و آذربایجان برای واردات آب به ایران خبر داد و گفت که اگر این جلسه‌ها «توافق» و «دستاوردی» داشته باشد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته محرابیان، مذاکره با کشورهای همسایه برای واردات آب به ایران بعد از حضور ابراهیم رئیسی در اجلاس عشق‌آباد آغاز شد.

اجلاس کشورهای عضو اکو نوامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، برگزار شد و رئیسی در جریان سخنرانی خود گفت: «علاقه‌مندیم پروژه‌های انتقال آب به کشورهای متقاضی از جمله جمهوری اسلامی ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد.»

بر اساس اعلام وزیر نیرو، هم‌اکنون ۳۰۰ شهر ایران تنش‌ آبی دارند اما ۱۰۰ شهر با «تنش آبی شدید» درگیرند. محرابیان بدون اشاره به جزئیات برنامه‌های وزارت نیرو برای حل بحران آب در ایران، به خبرگزاری ایلنا گفت که با «اجرای پرو‌ژه‌های ویژه»، اغلب شهرها از تنش آبی خارج خواهند شد. او این اقدام‌ها را «سخت‌افزاری» و «نرم‌افزاری‌» توصیف کرد.

محرابیان حل مشکل آب در ایران را به «تامین بودجه موردنیاز» و «منابع مالی» مشروط دانست اما گفت که به دلیل «وفاق» میان دولت و مجلس، در «ظرف زمانی محدود»، مشکلات آب در ایران حل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه وزیر نیرو درباره جزئیات برنامه دولت برای حل بحران آب توضیح بیشتری نداد، گفته‌های او نشان می‌دهد که واردات آب و استفاده از منابع آب‌های ژرف از برنامه‌های در دست اجرای وزارت نیرو برای حل مشکل خشکسالی است. وزیر نیرو که پیش‌تر نیز بهره‌گیری از «آب‌های ژرف» برای حل بحران کمبود آب در ایران را مطرح کرده بود، بار دیگر این موضوع را تکرار کرد و گفت که در این زمینه «مطالعات و اکتشاف‌های خوبی» انجام شده و قرار است با رعایت ملاحظات زیست‌ محیطی اجرایی شود.

محرابیان اواخر شهریور ۱۴۰۰ نیز با بیان اینکه تاکنون دو چاه ژرف در ایران به آب رسیده است، گفته بود: «باید منابع تامین آب را متنوع کنیم و علاوه بر تامین آب از دریا که باید در دستور کار باشد، می‌توانیم از منابع آب ژرف استفاده کنیم که در شرق ایران، در عمق دو تا سه هزار متری زمین می‌توان از آن استفاده کرد.»

این خبر واکنش‌ و انتقاد کارشناسان محیط‌ زیست را به دنبال داشت و آنان درباره خطر استفاده از منابع تجدیدناپذیر آب هشدار دادند. در همین زمینه، تورج کشاورز، کارشناس ارشد هیدرولوژی، به خبرگزاری ایسنا گفت: «آب‌های ژرف عمدتا آب‌های تجدیدناپذیرند؛ بنابراین زمانی که یک مخزن تجدیدناپذیر دارید، همچون آب‌خوان‌های عادی نیستند که هرسال با بارش باران، حجم آن‌ها اضافه شود. به دلیل اینکه آب‌های ژرف در چرخه آب نیستند، برداشت از آن‌ها باید بسیار مدیریت شده باشد؛ حتی اگر در چرخه آب نیز وجود داشته باشند، این آب به‌سرعت بازنمی‌گردد و سالانه جبران نمی‌شود.»

در سال ۱۴۰۰، بحران کمبود آب در ایران اعتراض‌های مردمی در استان‌های خوزستان و اصفهان را به دنبال داشت. پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی در ایران، بیش از ۲۸۰ شهر است. در این گزارش آمده بود که کمبود آب در شهرها می‌تواند «نارضایتی‌های اجتماعی» را در پی داشته باشد و «امنیت ملی» را به خطر بیندازد.