تولید واکسن کرونا از برگ تنباکو در تایلند

تنباکو موش آزمایشگاهیِ دنیای گیاهان است

قبلاً از تنباکو برای رشد آنتی‌بادی برای درمان ایدز و ویروس ابولا هم استفاده شده است-CANVA

ممکن است غیرقابل‌تصور به نظر برسد که پاسخ به یک بیماری همه‌گیر جهانی را می‌توان در برگ‌های یکی از کشنده‌ترین گیاهان جهان تولید کرد، اما آزمایش واکسن کووید-۱۹ که از برگ‌های تنباکو استفاده می‌کند، ابتدا در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و گفته‌شده دور بعدی آزمایش‌های انسانی در بهار آغاز می‌شود.

دانشمندان در آزمایشگاهی در تایلند از برگ‌های تنباکو برای تهیه واکسنی برای سویه اومیکرون ویروس کووید-۱۹ استفاده می‌کنند.

سازندگان این واکسن می‌گویند مزیت تنباکو این است که می‌توان آن را تقریباً در هر نقطه از جهان با هزینه کم کشت کرد و امیدی برای کشورهای فقیر یا درحال‌توسعه است.

سرعت رشد تنباکو بسیار بالاست و می‌توان آن را ظرف یک ماه از یک دانه به واکسن تبدیل کرد و این فناوری بنا بر گفته پژوهشگران تایلندی بسیار سازگار و قابل‌استفاده برای همگان است.

دکتر سوتیرا تیچاکونا (Suthira Taychakhoonavudh)، مدیر اجرایی شرکت دارویی Baiya، دراین‌باره گفت: «فقط ۱۰ روز طول می‌کشد تا ما یک نمونه اولیه را تولید کنیم و بیش از سه هفته برای آزمایش اینکه آیا آن نمونه اولیه کار می‌کند یا خیر زمان نیاز نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روش کار به این صورت است که برگ‌های برداشت شده تنباکو به‌عنوان میزبان برای تولید پروتئین‌هایی که ویروس کووید-۱۹ را برای استفاده در واکسن شبیه‌سازی می‌کنند، استفاده می‌شود. سپس برگ‌ها مخلوط شده و پروتئین استخراج می‌شود.

تخمین زده‌شده است که این واکسن در اواخر سال ۲۰۲۲ برای استفاده آماده شود.

باوجوداینکه سایر واکسن‌های کووید-۱۹ در حال حاضر در دسترس هستند، توسعه‌دهندگان می‌گویند که ادامه پروژه برای امنیت سلامت در آینده مهم است. مزیت گیاه تنباکو، به‌ویژه برای کشورهای کم‌درآمد، این است که می‌شود آن را تقریباً در هر نقطه از جهان با هزینه کم پرورش داد.

این مرکز تحقیقاتی در دانشگاه Chulalongkorn اولین در نوع خود در قاره آسیا است که واکسن‌های مبتنی بر تنباکو را برای مصرف انسانی می‌سازد.

در صورت موفقیت آن‌ها امیدوارند که سالانه ۶۰ میلیون دوز واکسن تولید کنند. همچنین محققان تایلندی معتقدند که پس از تکمیل این فناوری مبتنی بر تنباکو، از فراورده‌های این گیاه در تولید دیگر داروها مانند داروهای ضد سرطان، ضد هاری و پادزهر نیز استفاده کرد.

پروژه تایلندی هنوز دو مجموعه آزمایش دیگر برای تکمیل در پیش دارد و قبل از استفاده عمومی نیاز به تائید توسط مراجع دارویی دارد، اما دانشمندان می‌گویند واکسن‌های گیاهی فرصت‌های فزاینده‌ای را برای کشورهایی مانند تایلند فراهم می‌کند تا خود ابزار مبارزه با بیماری‌های مرگبار را توسعه دهند.

تنباکو موش آزمایشگاهی دنیای گیاهان

دلایل خوبی وجود دارد که چرا گیاه تنباکو، به‌عنوان موش‌های آزمایشگاهی دنیای علوم گیاهی شناخته می‌شود.

تنباکو دارای تمام خواصی است که پژوهشگران هنگام انتخاب یک بستر کشت به آن نیاز دارند: سریع رشد می‌کند، به‌راحتی در دسترس است و افرادی در سرتاسر جهان با کشت آن آشنا هستند و در صورت موفقیت آزمایش موردنظر، تقریباً در سراسر جهان مزارع تنباکو برای تولید محلی وجود دارد. قبلاً از تنباکو برای رشد آنتی‌بادی برای درمان ایدز و ویروس ابولا هم استفاده شده است.

بنابراین شاید تعجب‌آور نباشد که شرکت‌های فراوری توتون و تنباکو هم در این میان برای خودشان دنبال بازارهای جدید باشند.