امارات متحده عربی به‌رغم گسترش روابط با اسرائیل، مخالف حمله نظامی به ایران است

«پیوندهای تجاری گسترده ایران و امارات حتی بر تنش‌های ناشی از پیمان ابراهیم در روابط آن‌‌ها، سایه افکنده است»

سفر اخیر مشاور امنیت ملی امارات به تهران، نشانگر رویکرد متفاوت و نوین امارات متحده عربی به ایران است- Atta KENARE / AFP

امارات متحده عربی با تلاش‌های اسرائیل برای استفاده از گزینه نظامی در برابر ایران موافق نیست.

به گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، امارات متحده عربی که در پی «پیمان ابراهیم» روابط خود را با اسرائیل به سرعت گسترش می‌دهد، بر این نکته تأکید دارد که راه تعامل با ایران تهدید نظامی نیست، و درنتیجه، نشان می‌دهد که عادی‌سازی روابط آن با اسرائیل، به معنای همکاری نظامی احتمالی با گزینه‌ای نظامی علیه ایران نیست.

«پیمان ابراهیم» که با ابتکار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، به دشمنی‌ها میان برخی کشورهای عرب و اسرائیل پایان داد، نقطه آغازی بود برای گسترش همکاری‌های بازرگانی، گردشگری، و حتی امنیتی میان امارات متحده عربی و اسرائیل. اما ابوظبی بر سر حساس‌ترین موضوع کنونی منطقه، یعنی پرونده هسته‌ای ایران، از پیوستن به تهدیدهای نظامی اسرائیل و ایالات متحده آمریکا اجتناب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات متحده عربی، در اوج بحث‌ها درباره آینده گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در وین و پس از اشاره اسرائیل و آمریکا به احتمال گزینه‌های جایگزین در صورت شکست دیپلماسی، در نشستی در آمریکا گفت: «باید از جنگ بزرگ دیگری میان آمریکا و دولت‌های منطقه پیشگیری کرد. مصلحت ما در این است که به هر قیمتی از آن پیشگیری کنیم. ما سخت تلاش می‌کنیم که با همه، حتی با کشورهایی که با آن‌ها اختلاف داریم، پل‌های ارتباطی و کانال‌های گفت‌وگو برقرار کنیم.»

امارات متحده عربی نه‌تنها هرگونه تهدید و فشار نظامی را رد می‌کند، بلکه حتی با تحریم بیشتر ایران نیز مخالف است.

شبکه ۱۲ اسرائیل بر این نکته تاکید کرد که ابوظبی اندک زمانی پیش از سفر رسمی نخست‌وزیر اسراییل به آن کشور و هنگامی که برخی در اسرائیل و آمریکا خواستار استفاده از گزینه حمله نظامی علیه ایران بودند، مواضع دیگری از خود نشان داد. سفر شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات، به تهران و دیدار با علی شمخانی، رئیس شورای امنیت ملی ایران، و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، نشانگر رویکرد متفاوت و نوین امارات متحده عربی است.

این رسانه اسرائیلی سفر آن مقام اماراتی به تهران را نشان‌دهنده گسترده و نیرومند بودن پیوندهای بازرگانی میان آن دو کشور همسایه در خلیج فارس می‌داند، که حتی بر تنش‌هایی که در روابط آن‌دو پس از پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل، ایجاد شد، نیز سایه افکنده است.