اومیکرون تا سه هفته دیگر در ایران اوج می‌گیرد

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد که تاثیر دورهمی‌های شب یلدا هفته آینده مشخص می‌شود

«اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه‌ایم» - تسنیم

دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: «پیش‌بینی می‌شود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه شویم.»

به گزارش ایسنا، جماعتی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم با توجه به سرایت‌زایی بالای اومیکرون، گفت: «گزارش‌هایی از دورهمی‌ها داشتیم ولی معمولا با توجه به سیری که ویروس دارد اثرات آن هفته آینده مشخص می‌شود.»

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، «با توجه به این که اومیکرون در کشور ما هفته گذشته شناسایی شده و با توجه به زمان تکثیرش که حدود یک ونیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه شویم؛ از این رو بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون دوز سوم در زمان طلایی دو هفته پیش رو تاکید داریم.»

او با اشاره به دو قرص درمان کرونا که در چند روز گذشته از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه دریافت کرده‌اند، گفت: «در کشور ما هم شرکت‌های داروسازی توانایی ساخت قرص‌های پکسلویید و مولنوپیراویر را دارند و حتی تعدادی از آن را ساختند و منتظر سازمان غذا و دارو هستند تا در اختیار مردم قرار دهند. پکسلویید تا ۷۰ درصد و مولنوپیراویر تا ۳۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری و بستری در بیمارستان جلوگیری کند و اگر در افرادی که ریسک تشدید بیماری را دارند، استفاده شود موثر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا روز شنبه چهارم دی ۱۴۰۰، مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید – ۱۹ به ۱۳۱ هزار و ۳۴۸ نفر رسیده و مجموع بیماران کووید ۶ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۰۵ نفر گزارش شده است. در آمار منتشر شده از سوی این وزارتخانه، بدون این که به تعداد بیماران اومیکرون اشاره شود، گفته شده که از سوم تا چهارم دی ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹- در کشور شناسایی شده که ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند.

در ایران تا کنون ۵۹ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۵۲۴ نفر دوز اول، ۵۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۸۸ نفر دوز دوم و ۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۴۴۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده به ۱۱۶ میلیون و ۳۹ هزار و ۳۵۵ دوز رسیده است.

با این حال، به گفته متخصصان لازم است در کنار ادامه واکسیناسیون، محدودیت‌های جدی‌تری از جمله تعطیلی مراکز فرهنگی و آموزشی در نظر گرفته شود، مخصوصا با توجه به این که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آمارهای اعلام شده به میزان مطلوبی نیست و احتمال پیک ششم کرونا وجود دارد. 

در یکی از محدودیت‌های جدید پس از ورود اومیکرون به ایران، وزارت کشور روز سوم دی اعلام کرد که ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به مدت ۱۵ روز ممنوع است. همچنین ورود مسافران غیرایرانی از کشورهای انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدت ۱۵ روز ممنوع است. 

ورود اتباع خارجی غیر از کشورهای با خطر بالا از طریق مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰ فقط با داشتن روادید تحصیلی و کار یا برخی شرایط ویژه مجاز اعلام شده است. ورود اتباع ایرانی حاضر در کشورهای همسایه به داخل کشور از مرزهای زمینی نیز با رعایت الزامات بهداشتی، همچون کارت واکسن دو دوز، ارائه تست کرونای منفی و انجام دوباره تست کووید در مبادی مرزی، امکان‌پذیر شده است.