قطع تبادل دانشجو به دلیل تبلیغات «یهودستیزانه»؛ دانشگاه اصفهان تکذیب کرد

دانشگاه فرایبورگ آلمان، گفته بود که همکاری خود با دانشگاه اصفهان را به دلیل تبلیغات «یهودستیزانه» متوقف کرده است

مدتی است که دیگر هیچ دانشجویی از فرایبورگ بر اساس برنامه پیشین تبادل دانشجو به اصفهان اعزام نشده است- عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه دانشگاه فرایبورگ آلمان به دلیل تبلیغات «یهودستیزانه» و انتشار مطالبی در خصوص «نابودی اسرائیل» ارتباط خود با دانشگاه اصفهان را قطع کرده است، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اصفهان گفت مطالب منتشره «ضد و نقیض» هستند و در این زمینه «ایمیل و یا نامه رسمی از دانشگاه فرایبورگ» دریافت نشده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز اول دی‌ماه در گزارشی نوشت در زمان برگزاری مراسم روز قدس در دانشگاه اصفهان، شعارهایی درباره نابودی اسرائیل سر داده شده است. پیش‌تر نیز دانشگاه اصفهان نمایشگاهی از کاریکاتور درباره هولوکاست برگزار کرده بود که با واکنش دانشگاه فرایبورگ مواجه شده بود.

در همین رابطه، باستین اشتراوخ، سخنگوی دانشگاه فرایبورگ آلمان، ضمن محکومیت «یهودستیزی» گفته بود این دانشگاه همکاری خود با دانشگاه اصفهان را به دلیل تبلیغات «یهودستیزانه» متوقف کرده است.

او همچنین گفته است که مدتی است که دیگر هیچ دانشجویی از فرایبورگ بر اساس برنامه پیشین تبادل دانشجو به اصفهان اعزام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، کمیل طیبی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اصفهان بدون اشاره به دلایل مطرح شده از سوی دانشگاه فرایبورگ به ایسنا گفت که ایمیل و یا نامه رسمی از دانشگاه فرایبورگ دریافت نکردیم و ممکن است در این ضمینه با آنها مکاتبه کنیم.

دانشگاه فرایبورگ از معدود دانشگاه‌های بین‌المللی بود که با ایران رابطه رسمی داشته است.

از ابتدای انقلاب اسلامی شعارهای «محو اسرائیل» و «نابودی کشور یهودی اسرائیل» در تمامی راهپیمایی‌ها و مراسم‌های دولتی وجود داشته است. کشیدن پرچم اسرائیل در مقابل در ورودی اماکن عمومی به نیت تحقیر و آتش زدن پرچم آن نیز بخشی از مانورهای تبلیغاتی حکومت ایران بوده است.

این در حالی است که اسرائیل به عنوان یک کشور رسمی در سازمان ملل پذیرفته شده و بسیاری از کشورهای مسلمان با آن رابطه رسمی دارند.

همچنین از سال ۸۸ و پس اعتراضات مردمی، مردم از شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» به‌عنوان جایگزین شعارهای حکومتی علیه اسرائیل استفاده کرده‌اند که البته با واکنش مسئولان جمهوری اسلامی مواجه شده است.