تایید محدودیت‌های قوانین پناهندگی ترامپ

این سیاست در حال حاضر موضوع چالش‌های قانونی است

Paul Ratje / AFP

دیوان‌عالی آمریکا موافقت کرده است تا یک قانون جدید دولت ترامپ، که از ارائه درخواست پناهندگی اغلب افراد در مرز آمریکا - مکزیک جلوگیری می‌کند، به طور موقت به اجرا درآید.

هدف سیاست فعلی کاخ سفید، رد کردن درخواست پناهندگی افرادی است که در راه رسیدن به آمریکا از کشور ثالث دیگری عبور کرده‌اند و بدون اینکه درخواست پناهندگی خود را در آن کشورها ارائه دهند به سمت آمریکا آمده‌اند.

بیشتر جمعیت مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک از کشورهای هندوراس، ال سالوادور و گوآتمالا هستند، به این معنی که در بیشتر موارد از آن‌ها انتظار می‌رود تا در کشور مکزیک درخواست پناهندگی دهند.

اگر این قانون تایید و اجرا شود، سیاست مهاجرتی که ده‌ها سال اجرا می‌شد را تغییر خواهد داد و تمام افراد به جز شهروندان مکزیک و کانادا را از ارائه درخواست پناهندگی در آمریکا منع خواهد کرد.

بر اساس حکم یک دادگاه پایین‌تر، جلوی اجرای این سیاست در بعضی از ایالت‌ها در مرز جنوبی آمریکا تا زمان حل این مشکل گرفته شده است.

اما دستور صادر شده توسط دیوان‌عالی آمریکا در ساعات پایانی روز چهار‌شنبه حکم دادگاه قبلی را نقض کرده و در حالی که مراحل تجدید نظر در این حکم ادامه دارد، اجازه می‌دهد تا سیاست جدید دولت ترامپ به اجرا درآید.

به دنبال اعلام نظر دیوان عالی آمریکا، دونالد ترامپ در توییتر نوشت: «دادگاه عالی بزرگ آمریکا در مسئله پناهندگی در مرز پیروز شد!»

دولت آقای ترامپ، لحن تهاجمی خود روی مسئله مهاجرت در مرزهای جنوبی آمریکا را افزایش داده است.

بیشتر افرادی که در مرز آمریکا و مکزیک هستند از کشورهای آمریکای مرکزی برای فرار از فقر و خشونت در کشورهای خود به آمریکا پناه آورده‌اند.

طبق قانون جدید، بیشتر این افراد، همانند افرادی که از آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی به آمریکا آمده‌اند، برای درخواست پناهندگی در آمریکا واجد صلاحیت نیستند.

لی گِلِرِنت، وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا که نماینده گروه‌های حامی مهاجرت در این پرونده است، گفت: «این فقط یک قدم موقتی است، و امیدواریم که در پایان ما موفق شویم. زندگی هزاران نفر از خانواده‌ها در خطر است».

در ماه مِی، مدیرعفو بین‌الملل در آمریکا از آمریکایی‌هایی که این حرکت را محکوم کردند حمایت کرد.

چارانیا کریشناسوامی گفت: «این سیاست جدید یک نمونه چندش‌آور از طول مسیری است که دولت ترامپ برای عدم حفاظت از مردم خواهد داشت».

دادگاه‌های بسیاری پیش از این، این سیاست را به چالش کشیده‌اند.

در ابتدا یک قاضی در شهر سان فرانسیسکو در اواخر ماه ژوئیه از اجرای این قانون جلوگیری به عمل آورد.

آن حکم سپس توسط دادگاه تجدید‌نظر محدودتر شد، بنابراین فقط در آریزونا و کالیفرنیا عملی شد.

دستور جدید دیوان عالی آمریکا به دولت ترامپ اجازه می‌دهد تا این قانون را در سراسر ایالات متحده به اجرا درآورد.

هنوز مشخص نیست که این سیاست با چه سرعت زمانی اجرا خواهد شد و چگونه با دیگر اقدامات دولت برای محدود کردن قوانین پناهندگی تناسب خواهد داشت.

تاکنون بیش از ۳۰هزار نفر از مرز آمریکا و مکزیک به مکزیک بازگشت داده شده‌اند، تا منتظر نتیجه نهایی درخواست پناهندگی خود باشند. هزاران نفر دیگر در مرز منتظر هستند تا به آن‌ها اجازه ارائه درخواست پناهندگی داده شود.

در حال حاضر، بسیاری از متقاضیان پناهندگی در مرز، در حال گذراندن مراحل ابتدایی غربال‌گری که با عنوان مصاحبه «ترس معتبر» شناخته می‌شود، در انتظار به سر می‌برند.

بر اساس سیاست جدید، اغلب درخواست‌ها قبول نخواهند شد مگر اینکه افراد متقاضی پناهندگی در آمریکا، دست کم در یک کشور سر راه خود به آمریکا درخواست خود را ارائه کرده باشند و درخواست آنها در آنجا مورد قبول واقع نشده باشد.

اگر درخواست آن‌ها مردود شود، به سرعت در روند قانونی اخراج از کشور قرار داده خواهند شد تا با هواپیما به کشور خود بازگردانده شوند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

https://www.independent.co.uk

© The Independent