شهاب‌سنگی به سرعت به سوی زمین در حرکت است

این شیئی مرموز دومین مسافر فراستاره‌ای خواهد بود که از ما دیدار می‌کند

NASA

ممکن است برای بار دوم در طول تاریخ، فضانوردان مسافری فراستاره‌ای به منظومه شمسی را کشف کرده باشند. یک شهاب سنگ مرموز که در فضا به سرعت به سوی زمین در حال حرکت است، ممکن است از ستاره‌ای کاملا متفاوت راه خود را به منظومه ما پیدا کرده باشد.

به گفته دانشمندان به نظر می‌رسد این شیئی در مدار عجیبی سیر می‌کند که حاکی از آمدن آن از جایی دیگر است. به جای مداری بیضوی که مبنای حرکت اجسام منظومه شمسی به دور خورشید است، این شیئی جدید دور مداری هزلولی‌شکل می‌چرخد که حاکی از سفر آن به داخل منظومه شمسی به جای دور زدن آن است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشف این شهاب‌سنگ بعد از کشف اومواموا، اولین جسم فراستاره‌ای که اولین بار در سال ۲۰۱۷ در منظومه شمسی دیده شد و از همان زمان دانشمندان را مبهوت خویش کرده، اتفاق افتاده است. دانشمندان هنوز چیز زیادی درباره این شیئی غیرمعمولی نمی‌دانند و رفتار عجیب آن چنان غیرعادی است که برخی باورد دارند این شیئی ممکن است در واقع یک سفینه فضایی باشد.

اگر شیئی جدید واقعا مسافری فراستاره‌ای باشد می‌تواند به اطلاعات ما درباره شیئی مرموز اول نیز بیافزاید و دستاورد بسیار بزرگی در راستای فهم و دانش ما از نحوه حرکت و پرتاب اجسام در کهکشان خواهد بود.

مسافر جدید اولین بار در اواخر ماه اوت توسط یک فضانورد مبتدی به نام گنادی بوریسوف کشف شد که آن را از طریق تلسکوپی که خود ساخته بود، دید. او کشف خود را در فضای مجازی منتشر کرد و سایر محققان به سرعت آن را تایید کردند.

اکنون مشاهدات دیگر نیز این شهاب‌سنگ را ثبت کرده‌اند که به فضانوردان فرصت داده به اطلاعات بیشتری درباره آن دست یابند. مشاهدات بیشتر نیز موید این بود که این جسم مسافری از خارج  منظومه شمسی است و باعث شد «مرکز سیاره‌ کوچک هاروارد» درباره این جسم بیانیه‌ای رسمی صادر کند.

این بیانیه می‌نویسد: «بر اساس مشاهدات در دست، مدار این جسم به مداری هزلولی شباهت دارد که در تصویر زیر نشان داده شده است. این واقعیت حاکی از آن است که جسم مورد نظر اصالتی فراستاره‌ای دارد. محاسبات این مدار توسط کامپیوترهای دیگر که توسط دی فارنوکچیا، دابلیو گری، و دی ثولن انجام شده بود نیز به نتایجی مشابه دست یافت».

«واضح است که ما نسبت به مشاهدات هر چه بیشتر این جسم بسیار علاقه‌مند هستیم چرا که تمام مشاهدات کنونی با کشیدگی شمسی کوچک و در ارتفاعات پایین ثبت شده‌اند. اگر محو، نابودی یا تجزیه غیرمنتظره‌ای اتفاق نیفتد، این جسم باید حداقل برای یک‌ سال آینده قابل رویت باشد».

یکی از مورادی که باعث سخت‌شدن مطالعه اومواموا توسط دانشمندان شد این بود که اولین بار هنگام خروجش از منظومه شمسی دیده شد و وقت خیلی کوتاهی را برای ایشان باقی گذاشت تا به ثبت مشاهداتی از آن بپردازند. به نظر می‌رسد جسم جدید برای مدت طولانی‌تری در منظومه شمسی باقی خواهد ماند و به فضانوردان فرصت بسیار بیشتری خواهد داد تا به مطالعه مواد و مبدا آن بپردازند.

به گفته مرکز سیاره کوچک هاروارد، اکنون این شیئی C/2019 Q4 (بوریسوف) نام دارد. هنوز برای قطع یقین از اصالت فراستاره‌ای آن نیاز به مطالعات بیشتر است و در صورت تایید اسم جدیدی به آن اعطا خواهد شد.

میشل بنیستر، دانشمندی از دانشگاه بلفست کویینز که روی کشف و تحقیق بر اومواموا کار کرده است، طی توییتی اظهار داشت اشیایی با مدار مشابه پیش از این هم دیده شده‌اند و بعدا مشخص شد که ماهیتی بسیار معمولی‌تر از چیزی که انتظارش را داشتیم، دارند.

او توییت کرد: «این اولین جسم از زمان کشف ۲۰۱۷/۱۱ یا همان اومواموا نیست که مداری هزلولی داشته باشد. چندین کمان کوتاه ظاهر شده و آهسته به هم پیوستند تا شکلی هزلولی را به نمایش گذارند. به چه نیاز است؟ مشاهدات بیشتر».

فضانوردان همواره گفته‌اند که باید مسافران بیشتری در آینده‌ای نزدیک دیده شوند و بالاخره به ما کمک خواهند کرد بفهمیم این اشیا از کجا می‌آیند و چقدر غیرعادی هستند. آنها امیدوارند تا سال ۲۰۲۲، «تلسکوپ بزرگ بررسی سینوپتیک» به راه خواهد افتاد و به آنها اجازه خواهد داد موارد بسیار بیشتری را رویت کنند.

متئو نایت، دانشمندی محقق در بخش فضانوردی دانشگاه مریلند، در آغاز سال جاری میلادی گفت: «طی ۱۰ سال آینده ما انتظار داریم اجسام بیشتری مانند اومواموا را شاهد باشیم. تلسکوپ بزرگ بررسی سینوپتیک جهش بزرگی خواهد بود ورای تمام بررسی‌های کنونی و با ظرفیت بی‌نظیر خود خواهد توانست مسافران کوچک فراستاره‌ای را بیابد. ممکن است ما هر سال جسمی جدید ببینیم. آن موقع است که خواهیم فهمید آیا رفتار و مدار اومواموا عجیب است یا عادی است. اگر ما ۱۰-۲۰ تا از این اجسام را یافتیم و اومواموا هنوز غیرعادی به نظر می‌رسید، باید نگاهی مجدد به توضیحات خویش بیندازیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان