علت حادثه مترو تهران-کرج «خطای انسانی» اعلام شد

شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه: «علت‌العلل سانحه مترو تهران_کرج، ضعف و فرسودگی تجهیزات بود» 

صبح روز چهارشنبه دو قطار شهری در مسیر تهران_کرج  باهم برخورد کردند و دست‌کم ۲۲ نفر از مسافران مصدوم شدند-خبرآنلاین

شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد «خطای انسانی» علت اصلی برخورد دو قطار در مسیر مترو تهران_کرج بوده است. بر اساس این اطلاعیه راهبر قطار جانبی بدون هماهنگی با مرکز فرمان، سیستم اتوماتیک قطار را غیرفعال کرده است. با این حال شرکت‌ ‌بهره‌برداری مترو از «ضعف و فرسودگی تجهیزات» به‌عنوان «علت‌العلل» حادثه نام برد. 

صبح روز چهارشنبه یکم دی‌ماه، دو قطار شهری در مسیر تهران_کرج در ایستگاه چیتگر باهم برخورد کردند. در پی این سانحه دست‌کم ۲۲ نفر از مسافران مصدوم شدند. 
شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شامگاه چهارشنبه در اطلاعیه‌ای که در آن به نتایج «بررسی کمیسیون سوانح»، «بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان» و «تصاویر استخراج شده از دوربین‌های نظارتی» استناد شده بود، اعلام کرد: «راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه، سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیرفعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


شرکت بهره‌برداری تهران و حومه در ادامه اطلاعیه خود به انجام نشدن «اقدامات کافی» برای  «توانمندسازی، ارتقا و ارزیابی نیروی انسانی» مترو تهران نیز اشاره کرد و به‌طور ضمنی این موضوع را نیز در وقع حادثه دخیل دانست اما «ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات» را «علت‌العلل» حادثه مترو تهران_کرج خواند که به «ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک و افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در سال‌های اخیر منجر شده است‌.»
در این اطلاعیه آمده است: «امروزه در متروهای پیشرفته‌ی دنیا، مراکز فرمان و سیستم سیگنالینگ از مهم‌ترین بخش‌های موردتوجه محسوب می‌شود که متاسفانه در تهران حدود ۲۰ سال از نوسازی این مراکز حیاتی می‌گذرد.»
 شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در اطلاعیه خود از مسئولان خواسته است که «نوسازی و اورهال» مترو را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. 
آنچه از اطلاعیه شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه برمی‌آید این است که سیستم خودکار کنترل و زیرساخت‌های مترو به‌گونه‌ای فرسوده‌ و ضعیف است که بیشتر بر عوامل انسانی تکیه می‌شود، آن‌هم در شرایطی که اقدامی برای ارتقای نیروهای انسانی انجام نمی‌شود. این در حالی است که پیشتر اطلاعاتی درباره استخدام نیروهای غیرحرفه‌ای در این مرکز منتشر شده بود. 
اسفند سال ۱۳۹۵ درحالی‌که محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود، رحمت‌الله حافظی از اعضای وقت شورای شهر با استناد به گزارش سازمان بازرسی کل کشور از «فساد اداری» در شرکت بهره‌برداری مترو پرده برداشت و گفت که ۴۲۰۰ نفر با حقوق ۹ تا ۱۱ میلیون تومان در این شرکت استخدام شدند درحالی‌که برخی از ایشان حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند. 
محمد حقانی دیگر عضو شورای شهر نیز در همان زمان گفته بود: «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ حدود سه هزار نفر در متروی تهران دچار تغییر وضعیت شغلی و ۱۲۰۰ نیروی جدید جذب به کار شدند که سن ۵۰ درصد جذب‌شدگان بالای ۴۰ سال بوده است. نکته جالب در این موضوع این است که ۵۰ درصد ایشان تحصیلاتشان زیر دیپلم و بعضی حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند.»

بیشتر از جهان