تهاتر نفت؛ راهکار تأمین مالی نوسازی و تعمیر مترو تهران

به گفته منتقدان روش تهاتر، ونزوئلا هم پیش از ایران چنین مسیری طی کرد اما نتوانست اقتصادش را نجات دهد

مترو تهران فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد - عکس از برنا

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل تهران اظهار داشت در جلسه شهردار تهران و رئیس دولت وعده داده شد با به‌روزرسانی و تعمیر مترو تهران بدهی انباشته شده برای حمل و نقل عمومی از جمله مترو از محل تهاتر نفت تأمین شود.

به گزارش تجارت نیوز، مهدی شایسته‌اصل با بیان اینکه «شهردار تهران برای نوسازی مترو تهران و حومه با چین و روسیه وارد مذاکره شده است» افزود برای خرید قطعه مترو، نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان داریم و به غیر از آن اکنون بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان منابع برای به‌روزرسانی ناوگان نیاز است.

مشکلات تأمین مالی و عوارض تحریم باعث شده تا راهکار تهاتر نفت با کالا و خدمات عملاً به تنها راه جایگزین جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات شود. موضوعی که البته همچنان با ابهام مواجه است.

پیش‌تر نیز اخباری از تهاتر برنج، چای، گندم، گوشت و حتی پشم مطرح شده بود. حال به نظر می‌رسد که بازسازی متروی تهران نیز به همین مسیر خواهد رفت. با این حال مشخص نیست که آیا چین و روسیه حاضر می‌شوند در نهایت این کار را انجام دهند یا خیر.

اما مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در این رابطه می‌گوید چینی‌ها حتی در شرایط تحریم هم حتی راضی به همکاری با ایران هستند. چرا که به دنبال مشتری‌های جدید هستند و می‌خواهند قطعات ساخته شده‌ را بفروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت رئیسی برای مقابله با تحریم‌ها تهاتر کالا به کالا را در دستور کار قرار داده است. پیش‌تر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ابلاغیه‌ای در همین راستا صادر کرد که در ماده ۲۲ آن تاکید شده بود: «تهاتر برای کلیه کالاها، مواد اولیه، خدمات و پروژه‌های مورد نیاز کشور (فارغ از نوع ارز قابل تخصیص به کالا) قابل انجام است.»

خرید متقابل، معامله جبرانی، مبادله متوازن‌کننده و انواع دیگری از این نوع تجارت در حقوق بین‌الملل راهکارهایی‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌ها به آن‌ها چشم دوخته‌اند. این در حالی است که به گفته عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، این گونه مبادلات شاید برای یک بنگاه و در نهایت یک کشور چند میلیون نفری توجیه داشته باشد، اما برای کشوری ۸۰ میلیونی «بخش اندکی از اقتصاد را جلو می‌برد و نمی‌توان تمام مبادلات اقتصادی از جمله فروش، تبادل و صادرات را با تهاتر انجام داد.»

حمیدرضا صالحی با بیان اینکه «هر کالایی با هر قیمتی به ما تحویل دهند، باید بپذیریم» اظهار کرد: «ممکن است از هیچ، درصدی منتفع شویم، اما نسبت به دیگر کشورهایی که شرایط ما را ندارند، متضرریم و باید به کشورهای مقابل امتیازهایی بدهیم تا تجارت انجام شود.»

جمهوری اسلامی ایران در حالی روش تهاتر کالا با کشورهای دیگر را ادامه و توسعه می‌دهد که مبادله نفت با کالا نگرانی بسیاری از کارشناسان را سبب شده است و درباره تبعات آن هشدار می‌دهند. به گفته منتقدان روش تهاتر، ونزوئلا هم پیش از ایران چنین مسیری طی کرد اما نتوانست اقتصادش را نجات دهد.

بیشتر از اقتصاد