گزارش دادگستری آمریکا از توقیف بزرگترین محموله تسلیحاتی سپاه

دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای از توقیف دو محموله تسلیحاتی و چهار محموله نفتی ایران در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ خبر داد

تصویر موشک‌های زمین به هوا توقیف شده در ۹ فوریه ۲۰۲۰-عکس از US Department of Justice

وزارت دادگستری آمریکا از توقیف دو شناور ایرانی حامل سلاح برای شورشیان در یمن  و چهار محموله نفتی خبر داد. توقیف این محموله‌های تسلیحاتی و نفتی به مقصد ونزوئلا در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ انجام شده است و اکنون دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای آن را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، این بزرگترین محموله سلاح از ایران بوده که تا کنون کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اسناد وزارت دادگستری آمریکا، سلاح‌های توقیف شده از دو شناور در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ کشف شده‌اند. این محموله‌ها شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا، هشت موشک ضد تانک و موشک‌هایی ضد کشتی و سلاح‌های حرارتی بوده است.

عملیات توقیف محموله‌ها هنگام گشت‌زنی نیروی دریایی آمریکا در دریای عرب انجام شده است. این گزارش تاکید می‌کند که محموله سلاح‌ها را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تامین کرده است.

نیوییورک‌تایمز می‌نویسد، سپاه معمولا از شرکت‌های پوششی دولتی برای تامین تسلیحاتی و مالی گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند. وزارت امور خارجه آمریکا در دوره دونالد ترامپ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار داد.

در ادامه گزارش دادگستری آمریکا آمده است که این تسلیحات تنها محموله‌های توقیف شده نیست و نیروی دریایی آمریکا در عملیاتی مشابه ۱.۱ میلیون بشکه نفت در چهار تانکر با پرچم خارجی به مقصد ونزوئلا را نیز توقیف کرده است.

دولت آمریکا این محموله نفتی توقیف شده را ۲۶ میلیارد دلار فروخت و درآمد حاصل از آن را به قربانیان تروریسم اختصاص خواهد داد.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا تاکید می‌کند که از تمامی امکانات موجود برای مقابله به گروه‌های تروریستی و اقدامات آنها علیه منافع آمریکا و متحدانش استفاده خواهد کرد.

ساعاتی قبل از بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز نام هشت مقام و چهار نهاد قضایی جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.