پشت پرده مذاکرات مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اسرائیل درباره ایران

جیک سالیوان، در دیدار با مقام‌های ارشد اسرائیل سه وضعیت احتمالی کوتاه‌مدت را در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرد

عکس از صفحه توییتر جیک سالیوان

چهار مقام اسرائیلی که در دیدارهای جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با مقام‌های ارشد اسرائیل در اورشلیم حضور داشتند، می‌گویند با اطمینان خاطر از این که ایالات متحده آمادگی دارد در صورت لزوم رویکرد سخت‌تری در مورد ایران اتخاذ کند و نظرات اسرائیل را در نظر بگیرد، آن جلسات را به پایان برده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس روز چهارشنبه، ۲۲ دسامبر (۱ دی) در گزارشی با این مقدمه، نوشت که آقای سالیوان در آن جلسات سه وضعیت احتمالی کوتاه‌مدت را در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرد: توافقی ظرف چند هفته آینده برای بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، که او نسبت به دست یافتن به چنین توافقی تردید دارد، توافق موقت «توقف در برابر توقف» برای متوقف شدن پیشرفت  بیشتر ایران در برنامه هسته‌ای‌اش، و نرسیدن به توافق، و در نتیجه تحریم‌ها و فشارهای جدید بر ایران.

باراک راوید، نویسنده گزارش مذکور، در ادامه می‌نویسد که با ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، نگرانی و دلواپسی در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در مورد این نظریه بالا گرفت که دولت جو بایدن در پی یک توافق جزئی با ایران باشد که تحریم‌ها علیه ایران را بدون آن که تهران برنامه هسته‌ای خود را عقب براند، کاهش دهد.

به گفته منابع اکسیوس، در جریان دیدارهای مشاور امنیت ملی جو بایدن با نفتالی بنت (نخست‌وزیر)، یائیر لاپید (وزیر امور خارجه) و بنی گانتز (وزیر دفاع اسرائیل)، در مورد نظریه توافق «توقف در برابر توقف» بحث شد و هر سه مقام ارشد اسرائیلی به او گفتند که با این گام مخالفند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنان توافقی می‌تواند از غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی توسط ایران پیشگیری کند، ولی با این حال، به گفته یکی از منابع خبری این گزارش، لاپید به سالیوان گفت که اسرائیل مدتی است چنین در نظر می‌گیرد که ایران اورانیوم غنی‌‌سازی شده ۹۰ درصدی را دارد، «و ما فکر نمی‌کنیم لزومی داشته باشد که به ایرانی‌ها برای انجام ندادن آن، پول پرداخت شود.»

جیک سالیوان روز چهارشنبه و پس از دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، با نخست‌وزیر و وزیران خارجه و دفاع آن کشور دیدار کرد.

یکی از مقام‌های ارشد اسرائیلی که منبع این اخبار است، به نویسنده گزارش گفته است که نفتالی بنت از این واقعیت که آقای سالیوان با وجود موضوعات فراوانی که در دولت آمریکا با آن‌ها روبه‌رو است، این سفر را انجام داده است تا با مقام‌های ارشد اسرائیلی در مورد ایران گفت‌وگو کند، قدردانی کرده و آن را نشانه توجه کاخ سفید به نگرانی‌های اسرائیل دانسته است.

به گفته این منبع، «برای نخستین بار هر دو طرف واقعا یکدیگر را درک کردند. در طول زمان، دو طرف به نوعی اشراف رسیدند و ما بعد از امروز کمی بیشتر احساس اطمینان خاطر می‌کنیم.»

یک منبع دیگر اکسیوس نیز گفته است که به این نتیجه رسیده که دولت بایدن «در موقعیت بهتری از آنچه ما فکر می‌کردیم» قرار دارد و شکاف بین ما در این زمینه، از آنچه قبلا فکر می‌کردیم، کوچک‌تر است.

نویسنده گزارش از قول دو مقام اسرائیلی که در آن دیدارها حضور داشتند، نوشته است که مشاور امنیت ملی کاخ سفید روشن کرده که دریچه برای مذاکرات بیشتر در وین می‌تواند تا پایان ماه ژانویه یا فوریه بسته شود، و او در مورد امکان رسیدن به یک توافق کامل تا آن زمان، ابراز تردید کرده است.