سعید مولایی در قاب رسانه‌های جهان

قهرمان جودوی جهان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

Charly TRIBALLEAU / AFP

سعید مولایی در مسابقات قهرمانی جهان توکیو ۲۰۱۹

ساعاتی پیش «سعید مولایی» قهرمان جودوی جهان در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. ماجرای شکست تعمدی‌ مولایی در مسابقات جودوی قهرمانی جهان در توکیو جنجال‌های زیادی به پا کرد و باعث شد تا فدراسیون جهانی جودو پرونده ویژه‌ای برای ورزش ایران باز کند و با ارسال این پرونده به کمیته المپیک زمینه‌ برخورد این کمیته با مقامات ورزش ایران را در مسیری تازه‌ای قرار دهد. 

مولایی با حضور در این کنفرانس خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. این قهرمان جهان گفته که تا دوسال دیگر امکان اقامت در کشور آلمان برای او مهیاست و تاکید کرده است که درخواستی برای پناهندگی به دولت آلمان نداده است. در حقیقت مولایی اکنون منتظر تصمیم فدراسیون جهانی جودو‌ست تا با توجه به قوانین موجود فرصت مبارزه در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را با تیم «پناهنده‌ها» و یا کشور دیگری جز ایران به دست بیاورد. اعلام رسمی این خبر توسط مولایی مشخص می‌کند که او به هیچ‌وجه زیر پرچم ایران در مسابقات المپیک شرکت نخواهد کرد هرچند مسئولین ایرانی مصر هستند که سعید مولایی به ایران باز خواهد گشت و هنوز ورزشکار آن‌هاست. سعید مولایی در این کنفرانس خبری اما صراحتا گفت که به ایران باز نخواهد گشت. به گفته این قهرمان المپیک فشارهای مقامات جمهوری اسلامی بر او هم‌چنان وجود دارد و حتی مولایی مجبور شده شماره تلفن خود در آلمان را تغییر دهد تا مسئولین راه ارتباطی با این ورزشکار نداشته باشند. به گفته مولایی تماس‌های مکرر مسئولین با او برای متقاعد کردن این قهرمان برای بازگشت به ایران ادامه دارد. گفته می‌شود مقامات ورزش ایران چندین‌بار تلاش کردند تا از طریق «وحید سرلک»‌، قهرمان سابق جودو ایران و مربی فعلی تیم تاجیکستان که او نیز سال‌هاست مقیم کشور آلمان است، با مولایی تماس برقرار کنند تا به زعم خود بتوانند نظر این قهرمان جهان را عوض کنند.  

سعید مولایی در این کنفرانس خبری با اشاره به فشارهای مسئولین ورزش ایران به او در حین مسابقات اشاره کرده است و تاکید کرده که مسئولین ورزش ایران زمانی که مطمئن می‌شوند مولایی باید با حریف اسرائیلی روبرو شود با تماس‌های مکرر خود او را مجبور می‌کنند که به عمد مسابقه خود را ببازد. ماجرایی که به گفته فدراسیون جهانی جودو تماما ثبت و ضبط شده و جایی برای کتمان آن وجود ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون جهانی جودو هم‌چنین با راه‌اندازی صفحه رسمی در توئیتر فرصت پرسش و پاسخ با این قهرمان جهان را در اختیار کاربران قرار داد تا ابعاد ماجرای سعید مولایی بیش از پیش گسترده شود. این اقدام فدراسیون جهانی از آن جهت اهمیت دارد که مقامات ورزش ایران را در موقعیتی متفاوت از قبل قرار می‌دهد و به اصطلاح آن‌ها را در موقعیتی می‌گذارد که امکان تحمیل هر روایتی جز اعتراف به حقیقت تبعیض ناعادلانه و غیرورزشی را علیه همه ورزشکاران ایرانی که اجازه مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی را ندارند، ناممکن می‌کند. 

باید دید که آیا مقامات ایرانی به این کنفرانس خبری واکنشی نشان می‌دهند یا خیر اما آنچه مسلم است چالش جدی و بی‌چون و چرایی‌ست که امروز مقامات جمهوری اسلامی با آن مواجه شده‌اند. 

بیشتر از ورزش