انتقاد ائتلاف عربستان سعودی از ادعاهای «افتراآمیز» ایران در مورد ایرلو

ژنرال ترکی المالکی: اظهارات افتراآمیز مقامات جمهوری اسلامی علیه پادشاهی سعودی در تناقض با اصول و ارزش‌های انسان‌دوستانه است

دولت قانونی یمن حسن ایرلو را به عنوان سفیر ایران به رسمیت نمی‌شناخت- عکس از مهر

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، از ادعاهای دولت ایران در باره سفر حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی، به شدت انتقاد کرد.

جمهوری اسلامی ایران ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را به تاخیر در فراهم کردن شرایط خروج حسن ایرلو از یمن متهم کرد و گفت او جان خود را به این دلیل از دست داد.

به گزارش العربیه، ژنرال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به ادعای امیرعبداللهیان، گفت که فرماندهی مشترک نیروهای ائتلاف «اظهارات افتراآمیز» وزیر خارجه ایران را که توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده، دنبال کرده است.

او افزود: «مرکز فرماندهی مشترک نیروهای ائتلاف به رهبری پادشاهی سعودی، تسهیل عملیات خارج کردن فرد مذکور را در کمتر از ۴۸ ساعت از گزارش شرایط بیماری او، و با پذیرش میانجی‌گری دیپلماتیک کشور برادر، سلطان‌نشین عمان، و جمهوری عراق، بنابر ملاحظات انسان‌دوستانه، آغاز کرد.»

ژنرال المالکی در ادامه بیانیه خود گفت: «این اظهارات افتراآمیز علیه پادشاهی سعودی در تناقض با اصول و ارزش‌های انسان‌دوستانه است و ارزشی برای رویکرد انسانی و شرافتمندانه ائتلاف در خارج کردن فرد مذکور از صنعا به بصره قائل نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان، اظهارات مقام‌های ایرانی در این زمینه را «تعجب‌آور» خواند و تاکید کرد که این سخنان همسو است با دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که ایرلو را «قاچاقی» به یمن فرستاد، و او سپس به حمایت از آشوب و جنگ در یمن پرداخت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه‌، ۲۱ دسامبر برابر با ۳۰ آذر، در حاشیه مراسم تشییع ایرلو به خبرنگاران گفت: «متاسفانه طرف سعودی در ارتباط با این موضوع خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی در این زمینه تعلل کردند.»

تهران پیش‌تر گفته بود که ایرلو به کرونا مبتلا شده است و نیاز فوری به درمان دارد و باید از یمن خارج شود. از آنجا که مرزهای یمن توسط ائتلاف به رهبری ریاض کنترل می‌شود، تهران با میانجی‌گری عمان و عراق خواستار اجازه خروج ایرلو توسط هواپیما شد.

عربستان به دلایل انسان‌دوستانه اجازه پرواز را صادر کرد و ایرلو با یک هواپیمای عراقی از یمن خارج شد.

به گفته ژنرال ترکی المالکی، ائتلاف شرایط و تمامی مجوزهای لازم را برای خارج کردن حسن ایرلو از یمن صادر کرد؛ از جمله ارائه خدمات تدارکاتی برای هواپیمای سی-۱۳۰ نیروی هوایی عراق.

جمهوری اسلامی ایران از شبه‌نظامیان شیعه حوثی که بخش‌های بزرگی از شمال یمن را به کنترل خود در آورده‌اند، حمایت می‌کند و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت قانونی یمن، که جامعه بین‌المللی آن را به‌رسمیت می‌شناسد، علیه حوثی‌ها می‌جنگند.

حسن ایرلو در مهر۱۳۹۷ به صورت قاچاقی وارد یمن شد. او از مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران بود که سال‌ها در لبنان با شبه‌نظامیان حزب‌الله همکاری داشت. آمریکا او را در سال ۲۰۱۹ در فهرست تروریسم قرار داده و فعالیت‌های او را مرتبط با گروه‌های تروریستی دانسته بود.