«حوثی‌ها می‌خواهند سفیر ایران از یمن برود»

خروج حسن ایرلو از یمن می‌تواند نشانه‌ای از تشدید تنش میان تهران و سران حوثی باشد

دولت قانونی یمن حسن ایرلو را به عنوان سفیر ایران به رسمیت نشناخته است- عکس از مهر

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعش نوشته که حوثی‌ها در روزهای گذشته از عربستان سعودی خواسته‌اند تا اجازه دهد حسن ایرلو از این کشور خارج شود.

ایرلو در مهرماه سال ۱۳۹۷ و به صورت قاچاقی وارد یمن شد و استوارنامه خود را به سران حوثی داد. دولت رسمی یمن، ایرلو را به عنوان سفیر به رسمیت نمی‌شناسد.

درخواست حوثی‌ها از مقام‌های سعودی این بوده که اجازه دهند یک پرواز مستقیم از تهران به صنعا بیاید و حسن ایرلو را با خود ببرد. براساس خبر وال‌استریت ژورنال سعودی‌ها یا این درخواست مخالفت کرده‌اند ولی گفته‌اند که در ازای آزادی چند اسیر این کشور حاضرند اجازه سفر ایرلو از طریق عمان یا عراق را بدهند.

حضور حسن ایرلو در یمن در سه سال گذشته پرمناقشه بوده است. مقام‌های دولت قانونی یمن می گویند او در حقیقت حاکم بر مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و شبه‌نظامیان انصارالله یمن است و سران حوثی تنها نقش دکور جلوی صحنه را ایفا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرلو از مقام‌های سپاه قدس است که سال‌ها در لبنان با شبه‌نظامیان حزب‌الله در این کشور همکاری داشته است. آمریکا او را در در سال ۲۰۱۹ در لیست تروریستی قرار داده و فعالیت‌های او را مرتبط با گروه‌های تروریستی دانسته است.

مقام‌های حوثی به سعودی‌ها اظهار کرده‌اند که دلیل بازگشت ایرلو ابتلای او به کرونا است. این موضوع از سوی سعودی‌ها رد شده و آن‌ها می‌گویند دیدارها و برنامه‌های سفیر ایران در یمن نشان می‌دهد که او بیمار نیست.

همچنین حوثی‌ها گفته‌اند که سفر ایرلو یک‌طرفه است و او دیگر به یمن بازنخواهد گشت.

خروج حسن ایرلو می‌تواند نشانه ای از تشدید تنش میان مقام‌های تهران و شورشیان انصارالله باشد. وال‌استریت ژورنال نوشته است که حوثی‌ها از مداخلات سفیر ایران خسته شده‌اند و به همین دلیل خواهان اخراج یا بازگشت او به تهران شده‌اند.

پس از هفت سال جنگ داخلی، حوثی‌ها کنترل صنعا، پایتخت این کشور و بخش‌هایی از شمال یمن را در اختیار دارند.