۷۰ نفر در اثر رانش زمین در میانمار ناپدید شدند

در سال ۲۰۲۰ نیز رانش مرگبار زمین در همین منطقه جان ۱۶۲ نفر را گرفت

رانش زمین در یک منطقه کوهستانی و دورافتاده در ایالت کاچین، در ۹۵۰ کیلومتری شمال بزرگترین شهر میانمار رخ داده است-HANDOUT / ANONYMOUS / AFP

رانش زمین در یک معدن یشم در میانمار تاکنون یک کشته و دست‌کم ۷۰ مفقود بر جای گذاشته است. به گفته مسئولان امدادی، عملیات جست‌وجو و نجات برای یافتن تعداد بیشتری از قربانیان همچنان ادامه دارد.

به گزارش اسوشیتدپرس، رانش زمین در یک منطقه کوهستانی و دورافتاده در ایالت کاچین، در ۹۵۰ کیلومتری شمال بزرگترین شهر میانمار رخ داده است و حدود ۱۵۰ امدادگر و آتش‌نشان در حال جست‌وجو برای یافتن مفقودشده‌ها هستند.

نیو چاو، مسئول تیم نجات، خبر داده است:‌ «بیش از ۷۰ معدنچی که در حال حفاری بودند، چند ساعت قبل از طلوع آفتاب بر اثر رانش زمین به داخل دریاچه کشیده شدند و امدادگران با قایق در تلاش برای جست‌وجوی اجساد در دریاچه مجاور معدن هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میانمار دارای برخی از غنی‌ترین ذخایر یشم در جهان است که این صنعت را به کانون فساد در آن کشور تبدیل کرده است. معادن واقع شده در منطقه «هپاکانت»، منبع اصلی درآمد گروه مسلح بومی مستقر در ایالت کاچین است. ارتش گفته است که معدن یشم را در آن منطقه تعطیل کرده بوده و درباره شرایط نامناسب ایمنی در آن معدن‌ها بارها ابراز نگرانی کرده است، اما سود فراوان باعث شده است که همچنان عده‌ای مقررات را نادیده بگیرند. تعلیق مجوز در سال‌های اخیر باعث شده است که هجوم برای استخراج معادن در میانمار کاهش یابد، اما برخی از شرکت‌ها همچنان غیرقانونی فعالیت می‌کنند. به گفته یکی از مقامات دولتی میانمار، بین ۲۰ تا ۵۰ شرکت، معادن غیرقانونی را اداره، و کسب درآمد می‌کنند.

حادثه اخیر رانش زمین با تلفات زیاد، در شرایطی رخ می‌دهد که در سوم ژوئیه ۲۰۲۰ نیز دست‌کم ۱۶۲ نفر در اثر رانش زمین در همان منطقه جان باختند. در آن حادثه که به عنوان یکی از مرگبارترین فجایع مربوط به معدن از آن یاد می‌شود، قربانیان زیر آواری به ارتفاع ۶۰ متر از خاک و زباله مدفون شدند و بسیاری از کلبه‌های اطراف آن ناحیه نیز از بین رفتند.

کسانی که در چنین حوادثی کشته می‌شوند، معمولاً معدنچیان غیررسمی هستند که در نزدیکی تپه‌های غول‌پیکر خاک‌هایی که به وسیله ماشین‌آلات سنگین حفاری شده است، ساکن می‌شوند. این افراد که به دنبال تکه‌های یشم می‌گردند و معمولاً در همان جا در شرایط نامناسب زندگی می‌کنند، اغلب مهاجرانی هستند که اوراق هویت ندارند و این امر، تعیین دقیق تعداد افرادی را که مفقودشده یا جان باخته‌اند، دشوار می‌کند.

بیشتر از جهان