یارانه جدید بنزین، ۳۰ هزار تومان؛ نخواستید بفروشید

سرپرست منطقه آزاد کیش: در طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین به هر نفر ۲۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد

«دولت سیزدهم قصد ندارد قیمت بنزین را افزایش دهد» - فرارو

به دنبال اجرای آزمایشی طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین در کیش و قشم، محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش، گفت: «از این پس سهمیه بنزین به تمام دارندگان کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد و میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان است.» به گفته او، افرادی که خودرو ندارند می‌توانند سهمیه خود را در نرم‌افزاری که به همین منظور طراحی شده است، بفروشند یا آن را به فرد دیگری منتقل کنند.

لواسانی افزایش قیمت بنزین را «کذب» خواند و ابراز امیدواری کرد که طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین به «الگویی در سطح کشور» تبدیل شود.

در روزهای گذشته، پس از انتشار نامه محرمانه محسن رضایی به وزرای نفت و امور اقتصاد و دارایی، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت بنزین در ایران افزایش خواهد یافت.

محسن رضایی در نامه‌ خود اجرای طرح آزمایشی «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها» در کیش و قشم را به جواد اوجی، وزیر نفت، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، ابلاغ کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با افزایش تردیدها درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقام‌های دولتی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کردند که دولت سیزدهم قصد ندارد قیمت بنزین را افزایش دهد. فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره دلایل اجرای آزمایشی طرح جدید در کیش و قشم گفت: «هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود، باید در جای کوچکی اجرا شود؛ ازآنجا که کیش و قشم منطقه آزادند، می‌توانند به‌عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرند ولی مقدمات کار این است که باید کار‌های کارشناسی انجام شود، درآمد‌ مردم و نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود تا بعد بتوان در مورد حامل‌های انرژی اظهارنظر کرد.»

با وجود اینکه حامیان دولت برای طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین موج تبلیغاتی جدیدی به راه‌ انداخته‌اند، ناظران می‌گویند که اجرای این طرح در سطح وسیع و در کلان‌شهرها به‌خصوص تهران، با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

دولت رئیسی نام طرح جدید خود را «بنزین برای همه» گذاشته اما سرپرست منطقه آزاد کیش با اعلام جزئیات این طرح مشخص کرد که برای هر نفر ۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است که جمع آن ۳۰ هزار تومان می‌شود. به‌ عبارت‌ دیگر، مقدار یارانه تخصیصی بنزین در مقابل حجم تبلیغات دولت ابراهیم رئیسی برای طرح جدید، بسیار اندک است.

در حال حاضر سهمیه ماهانه خودرو‌های شخصی بنزین‌سوز شخصی ۶۰ لیتر و خودروهای شخصی‌های دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر است. سهمیه ماهانه برای موتور سیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر اعلام شده و برای وانت‌های کم‌مصرف، ماهانه ۲۰۰ لیتر و وانت‌های پرمصرف، ماهانه ۳۰۰ لیتر سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است. 

بیشتر از اقتصاد