کشف جدید درباره شباهت جنین دایناسور و جوجه پرندگان

فسیل ۶۶ میلیون ساله جنین دایناسور در چین برای ده سال در انباری خاک می‌خورد

فسیل دست‌نخورده جنین دایناسوری که هنوز درون تخم است، اطلاعات جدیدی را در مورد پیوندهای تکاملی بین پرندگان امروزی و دایناسورها آشکار کرد.

جنین ۷۲ تا ۶۶ میلیون ساله اویراپتوسور که در گانژو، استان جیانگشی، در جنوب چین یافت شد، نشان می‌دهد که این موجودات قبل از بیرون آمدن از تخم، در حالت خم‌شدگی جنینی شبیه به جوجه پرندگان بودند.

تجزیه‌وتحلیل جدید بر روی فسیلی به نام «بچه یینگلیانگ» که حدود ۲۰ سال کشف و سپس فراموش ‌شد، نشان داد که سر جنین در زیر بدنش قرار دارد، پاهایش در دو طرف و پشتش در امتداد انتهای صاف تخم قرار دارد. محققان می‌گویند که این حالت قبلاً منحصر به پرندگان در نظر گرفته شده بود.

این یافته این احتمال را افزایش می‌دهد که این حالت جمع‌شدگی پیش از بیرون آمدن از تخم ممکن است برای اولین بار در میان تروپودهای غیر پرندگان در طول دوره کرتاسه تکامل‌یافته باشد.

گروه تحقیقاتی که شامل دانشمندانی از سه کشور چین، بریتانیا و کانادا است عقیده دارد این جنین یکی از کامل‌ترین جنین‌های دایناسور است که تا کنون کشف شده است.

ویزوم ما، پژوهشگر مهره داران از دانشگاه بیرمنگام گفت: «بیشتر جنین‌های دایناسورهای غیر پرنده شناخته‌شده اسکلت‌های جدا شده و ناقص دارند. ما از دیدن این جنین که به زیبایی در داخل یک تخم دایناسور نگهداری شده بود و در حالتی مشابه پرندگان قرار داشت، شگفت‌زده شدیم. این وضعیت قبلاً در دایناسورهای غیر پرنده مشاهده نشده بود.»

جنین‎‌های دایناسور از کمیاب‌ترین فسیل‌ها هستند و بیشتر آن‌ها با استخوان‌های دررفته و ناقص هستند.

دیرینه شناسان در مورد کشف بچه یینگلیانگ بسیار هیجان‌زده هستند. این فسیل در شرایط عالی محفوظ مانده و به آنها کمک می‌کند به پرسش‌های بسیاری درباره رشد و تولیدمثل دایناسورها پاسخ دهند. «مشاهده این که این جنین دایناسور و جنین مرغ به شکل مشابهی در داخل تخم قرار دارند که احتمالاً نشان‌دهنده رفتارهای مشابه قبل از بیرون آمدن از تخم است، بسیار جالب است.»

به گزارش سی‌ان‌ان، این فسیل در چین پیدا و در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت یینگلیانگ خریداری شد. در نهایت در انباری قرار گرفت و تا حدود ۱۰ سال بعد تا حدود زیادی فراموش شد، زمانی که کارکنان موزه برای ساخت موزه تاریخ طبیعت سنگ سراغ جعبه‌های قدیمی رفتند این فسیل موردتوجه باستان‌شناسان قرار گرفت.

این جنین بر اساس شکل جمجمه به‌عنوان یک اویراپتوروسور شناسایی شد. اویراپتوروسورها گروهی از دایناسورهای تروپاد پردار هستند که خویشاوندی نزدیکی با پرندگان امروزی دارند و از دوره کرتاسه آسیا و آمریکای شمالی شناخته‌شده‌اند.