بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس: به «آخرین فرصت» احیای برجام رسیده‌ایم

در نشست وزرای خارجه بریتانیا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ایران در صدر گفت‌وگوهای امنیتی بود

نمایندگان بریتانیا و شش کشور عربی حوزه خلیج فارس بر تقویت روابط در همه زمینه‌ها تاکید کردند- @trussliz/ Twitter

بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس، دور جدید مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در وین را «آخرین فرصت» برای احیای برجام دانستند و از ایران خواستند تا با استفاده از این فرصت دیپلماتیک، از رسیدن به «نقطه بحرانی» جلوگیری کند. آن‌ها همچنین درمورد تشدید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه «به‌شدت» ابراز نگرانی کردند.  

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه، ۲۹ آذر ماه، در یک عمارت قرن هفدهمی در منطقه چِونینگ، واقع در شهرستان کِنت انگلستان، با وزرای خارجه پنج کشور از شش عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، عمان، بحرین، قطر، و کویت) و نایف الحجرف، دبیرکل این شورا، دیدار کرد. از امارات متحده عربی نیز لانا زکی نسیبه، معاون وزیر خارجه در امور سیاسی و نماینده دائم آن کشور در سازمان ملل متحد، در این ملاقات حاضر بود.  

نمایندگان هفت کشور در این نشست، ضمن توافق برای تقویت روابط در همه حوزه‌ها، بر توسعه مشارکت در زمینه‌های نوظهور مانند فناوری‌ پاک، زیرساخت‌های دیجیتال و حوزه سایبری تاکید کردند.

آن‌ها دوشنبه‌شب، در پایان نشست یک‌روزه خود، در اطلاعیه‌‌ای مشترک، جزئیات توافق‌ها در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری، همکاری‌های دفاعی، محیط زیست و بحران اقلیمی و همچنین مسائل مختلف امنیتی در منطقه ازجمله در رابطه با ایران و افغانستان را منتشر کردند. 

در این نشست، پس از گفت‌وگو در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری، ادامه نگرانی‌ها در مورد ایران در صدر گفت‌وگوهای امنیتی قرار داشت. 

نمایندگان هفت کشور،  با اشاره به ازسرگیری مذاکرات برجام با جمهوری اسلامی ایران در شهر وین اتریش، تاکید کردند که «این آخرین فرصت برای احیای برجام است، زیرا ادامه نقض تعهدهای هسته‌ای ایران [که در برجام توافق شده بود]، مزایای توافق [هسته‌ای سال ۲۰۱۵] را برای همیشه از بین می‌برد و به امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی آسیب می‌زند»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای توافق برجام، پس از حدود پنج‌ماه وقفه، از هشتم آذرماه، با حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و کشورهای ۱+۴ (شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در وین از سرگرفته شده است. آخرین دور این مذاکرات هفته گذشته درحالی متوقف شد که به گفته مقام‌های غربی، گفت‌وگوها پیشرفت چندانی نداشته است. ادامه این مذاکرات به هفته‌های آینده و احتمالا سال جدید میلادی موکول شده است.

آن‌ها از ایران خواستند که «برای جلوگیری از کشاندن منطقه و جامعه بین‌المللی به نقطه بحرانی، از فرصت دیپلماتیک کنونی برای احیای برجام استفاده کند» و تاکید کردند که  «برجام احیا‌شده، بهترین مسیر به‌سوی تلاش‌های دیپلماتیک فراگیر و پایدارتر برای تضمین امنیت منطقه‌ای در منطقه خلیج فارسی است که برای همیشه عاری از سلاح‌های هسته‌ای باشد».

وزیران خارجه کشورهای عربی و بریتانیا همچنین درمورد تشدید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه «به‌شدت» ابراز نگرانی کردند و از دولت جدید ایران خواستند که ضمن ایفای نقشی مثبت در منطقه، به هنجارهای بین‌المللی پایبند باشد، به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و از حمایت گروه‌های شبه‌نظامی خودداری کند. 

آن‌ها علاوه‌بر این، با اشاره به استفاده ایران و گروه‌های نیابتی آن از موشک‌ و پهپاد در صدها حمله علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، توسعه موشک‌های بالیستیک پیشرفته و سامانه‌های پهپادی آن کشور را محکوم کردند.

شرکت‌کنندگان این نشست، پس از ایران، در ادامه گفت‌وگوهای مرتبط با سیاست خارجی و امنیت منطقه‌ای، وضعیت عراق، یمن، افغانستان، سوریه، لیبی و روند صلح خاورمیانه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را نیز بررسی کردند. 

بریتانیا و شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر نیز در زمینه‌های مختلفی ازجمله رایزنی‌های سیاسی، مسائل امنیتی، سیاست خارجی، تجارت و سرمایه‌گذاری، و همچنین برنامه‌ریزی‌های مربوط به توسعه، همکاری نزدیک دارند.

مقام‌های حاضر در نشست روز دوشنبه، مشارکت راهبردی میان لندن و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را برای ارتقای صلح، امنیت، ثبات و رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن، ضروری دانستند و در اطلاعیه مشترک خود اعلام کردند که تقویت بیشتر همکاری‌ها «به حفظ امنیت شهروندان بریتانیا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایجاد فرصت‌های تجاری و شغلی کمک می‌کند».