سفیر ایران در یمن درگذشت 

حسن ایرلو که از چند روز قبل به کرونا مبتلا شده بود، پس از رایزنی‌های بسیار به ایران بازگشت

حسن ایرلو، از فرماندهان سپاه پاسداران و مرتبط با حزب‌الله لبنان بود - شهروندآنلاین

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از درگذشت سفیر این کشور در دولت نجات ملی یمن، بر اثر ابتلا به کرونا، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده با «شهید» نامیدن سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، گفت: «شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی بود، در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به‌رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز (سه‌شنبه ۳۰ آذر) به فیض شهادت نائل آمد.»

حسن ایرلو، از فرماندهان سپاه پاسداران و مرتبط با حزب‌الله لبنان بود که در مهر ۱۳۹۷، مخفیانه وارد یمن شد و دولت قانونی یمن او را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به رسمیت نشناخت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۷ آذر، درباره وضعیت سفیر این کشور در یمن گفته بود که حسن ایرلو از چند روز قبل به کرونا مبتلا شده و قرار است برای معالجه به ایران منتقل شود. او با بیان اینکه شایعات مطرح‌شده صحت ندارد، خبر داد که همکاری‌های لازم برای بازگشت سفیر ایران در حال انجام است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منظور خطیب‌زاده از شایعات، گزارش روزنامە وال استریت ژورنال است که روز ۲۷ آذر در گزارشی نوشت که شبه نظامیان حوثی می‌خواهند حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، خاک این کشور را ترک کند. این روزنامه در گزارش خود به نقل از چند منبع غربی و منطقه‌ای نوشته بود: «این درخواست (خروج ایرلو) نشان‌دهنده بروز اختلاف میان حوثی‌ها و حامی عمده خود، یعنی حکومت ایران است. مقام‌های گروه حوثی از عربستان سعودی خواسته‌اند که اجازه دهد حسن ایرلو با پرواز مستقیم به تهران بازگردد، ولی مقام‌های سعودی با این درخواست مخالفت کرده‌ و گفته‌اند که صدور اجازه خروج پس از آزادی چند اسیر عربستان سعودی در اختیار حوثی‌ها، ممکن است.»

بر اساس این گزارش، رهبران حوثی به ریاض اطمینان دادند که سفر ایرلو یک‌ طرفه است و هیچ «دیپلمات» ایرانی جایگزین او نخواهد شد.

سخنگوی انصارالله یمن روز یکشنبه، ۲۸ آذر، ادعاهای مطرح‌ شده را شایعه دانست و از بازگشت سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا به تهران به دلیل وضعیت سلامتی‌ او خبر داد. محمد عبدالسلام اعلام کرد که سفیر تهران در صنعا در پی تفاهمی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و با میانجی‌گری عراق با یک هواپیمای عراقی منتقل شده است.

خبرگزاری فرانسه هم روز ۲۸ آذر به نقل از یک مقام ارشد عربستان سعودی خبر داد که حسن ایرلو «به دنبال یک معافیت نادر» از محاصره هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از صنعا خارج شده است.

در سه سال گذشته، حضور حسن ایرلو در یمن همواره مناقشه‌برانگیز بوده است. مقام‌های دولت قانونی یمن می‌گویند که در حقیقت او بوده که بر مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و شبه‌نظامیان انصارالله یمن حکومت می‌کرده است و سران حوثی تنها نقش دکور جلو صحنه را داشته‌اند.

ایالات متحده آمریکا از آذر ۱۳۹۹ نام ایرلو را به دلیل «ارتباط با تروریسم» به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.