اشعه ایکس راز دل سیاه‌چاله‌ها را برملا می‌کند؟

هرکدام از تلسکوپ‌ها مجموعه‌ای از آیینه‌های تودرتو و استوانه‌ای شکل دارند

کاوشگر تصویربرداری قطبش‌سنجی اشعه ایکس به ما اطلاعات بیشتری درباره سرشت دقیق منابع پرتو ایکس کیهانی خواهد داد-CANVA

ناسا به‌زودی ماهواره جدیدی را پرتاب می‌کند که به دانشمندان در رمزگشایی از اسرار سیاه‌چاله‌ها کمک خواهد کرد. کاوشگر تصویربرداری قطبش‌سنجی اشعه ایکس (IXPE)، پرتوهای ناشی از حفره‌های متراکم گرانشی در فضای دوردست را اندازه‌گیری خواهد کرد و قرار است در ساعت یک بامداد به‌وقت محلی شرقی، ساعت شش صبح به‌وقت گرینویچ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا همراه با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب شود.

این کاوشگر که نخستین رصدخانه فضایی از این نوع به‌شمار می‌رود، قطبش پرتوهای ایکس سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی را با سه تلسکوپ یکسان بررسی خواهد کرد.

هرکدام از این تلسکوپ‌ها مجموعه‌ای از آیینه‌های تودرتو و استوانه‌ای شکل دارند که پرتوهای ایکس را به یک آشکارساز می‌رسانند تا میزان و جهت نور قطبیده اندازه‌گیری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مارتین وایسکوپف، پژوهشگر ارشد کاوشگر تصویربرداری قطبش‌سنجی اشعه ایکس در اظهاراتی می‌گوید: «پرتاب کاوشگر تصویربرداری قطبش‌سنجی اشعه ایکس (IXPE) گامی جسورانه و بی‌نظیر روبه‌جلو برای نجوم پرتو ایکس است.» «کاوشگر تصویربرداری قطبش‌سنجی اشعه ایکس به ما اطلاعات بیشتری درباره سرشت دقیق منابع پرتو ایکس کیهانی خواهد داد. بیشتر از آنکه بتوان صرفا با مطالعه روشنایی و طیف رنگ آن‌ها به‌دست آورد.»

قطبیدگی نور حاوی اطلاعاتی درباره این است که نور از کجا سرچشمه گرفته و از چه چیزی عبور کرده است تا به مقصد برسد. دلیل آن این است که نور عادی شامل امواج میدان الکتریکی و مغناطیسی است که هنگام برهم‌کنش، در زوایای قائم نسبت به جهتی که نور در آن حرکت می‌کند، مرتعش می‌شود و می‌تواند در هر جهتی حرکت کند. درعین‌حال، نور قطبیده از میدان‌های الکتریکی تشکیل شده است که فقط می‌تواند در یک‌جهت مرتعش شود.

تجزیه‌وتحلیل پرتوهای ایکس قطبیده به دانشمندان درک جدیدی از ماهیت سیاه‌چاله‌ها خواهد داد، از جمله درباره چگونگی چرخش آن‌ها، چیزی که باعث روشنایی تپ اخترها می‌شود و اینکه قوانین بنیادی فیزیک در سراسر عالم هستی سازگار‌ند.

دکتر وایسکوپف اظهار داشت: «این [پروژه] از لحاظ جمع‌آوری داده‌های پرتو ایکس زمینه‌ساز تحولات جدید خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از علوم