امارات و بحرین نخستین ماهواره مشترک خود را به مدار می‌فرستند

نانوماهواره «نور-۱» در ماموریت فضایی سی‌آراس-۲۴ اسپیس‌اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شود

تصویر گرافیکی منتشرشده از نانوماهواره «نور-۱» در حسای توییتر سازمان ملی علوم فضایی بحرین- @nssa_bh/ Twitter

امارات متحده عربی و بحرین قرار است در یک پروژه فضایی مشترک، روز سه‌شنبه، ۳۰ آذرماه، یک نانوماهواره را که با همکاری دو کشور ساخته شده است، به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستند.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام)، نانوماهواره مشترک اماراتی-بحرینی که «نور-۱» نام دارد، پس از انجام آزمون‌های دقیق ایمنی و شبیه‌سازی شرایط محیطی، در ماموریت فضایی سی‌آراس-۲۴ شرکت اسپیس‌اکس (SpaceX CRS-24) با یک موشک فالکن۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده می‌شود. 

ماموریت‌های «سی‌آراس» (Commercial Resupply Services) برای رساندن بار و آذوقه به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شوند. شرکت اسپیس‌اکس برای بیست‌وچهارمین ماموریت سی‌آراس خود در روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی کرده است. این ماموریت با به‌کارگیری کپسول فضایی «دراگون» با قابلیت حمل ۶هزار کیلوگرم بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود.

«نور-۱» پس از رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی، از آزمایشگاه فضایی ژاپن (کیبو) در این ایستگاه، با نظارت «سازمان پژوهش‌های هوافضای ژاپن» (JAXA) به مدار زمین فرستاده می‌شود.   

این نانوماهواره با همکاری «سازمان فضایی امارات متحده عربی» (UAESA) و «سازمان ملی علوم فضایی» (NSSA) بحرین طراحی و ساخته شده است. 

نانوماهواره به ماهواره کوچکی گفته می‌شود که وزن آن بین یک تا ۱۰ کیلوگرم است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام این ماهواره (نور-۱)، به‌عنوان نمادی برای رشد و پیشرفت علمی، از کتابی به نام «نور اول»، نوشته حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، الهام گرفته شده است که در آن به نکات کلیدی تاریخ این پادشاهی می‌پردازد.

این ماهواره تحقیقاتی را گروهی از پژوهشگران و مهندسان برجسته بحرینی و اماراتی در امارات متحده عربی ساخته‌اند. گروه ۲۳نفره پژوهشگران از ۹ دانشجوی بحرینی و ۱۴ اماراتی از دانشگاه‌های «خلیفه» و «نیویورک ابوظبی» تشکیل شده است.

به نوشته خبرگزاری وام، این نانوماهواره پس از رسیدن به مدار خود گرد زمین، برای پژوهشی که اولین مطالعه از نوع خود در منطقه خواهد بود، تشعشعات پرتوهای گامای تولیدشده در جو زمین از رعدوبرق و ابرهای کومولوس را رصد و بررسی خواهد کرد. تجزیه‌وتحلیل داده‌های علمی به‌دست‌آمده در این عملیات را دانشگاه نیویورک انجام خواهد داد.

امارات متحده عربی برنامه فضایی خود را در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد و با توسعه آن در طول چند سال،  ماه فوریه ۲۰۲۱ کاوشگر «امید» را در مدار سیاره مریخ قرار داد.

سازمان ملی علوم فضایی بحرین نیز در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد و درحال حاضر علاوه‌بر فعالیت در حوزه تصویربرداری ماهواره‌ای، چندین پروژه همکاری مشترک با سازمان‌های فضایی روسیه، بریتانیا، امارات و هند در دست دارد.  

بیشتر از تکنولوژی