سخنگوی وزارت خارجه: هیچ صحبت مستقیمی با ایالات متحده انجام نشده است

«ما ریاض را به عدم مداخله در امور دیگر کشورها دعوت می‌کنیم»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید تحول جدیدی در گفت‌وگو با عربستان رخ نداده است- عکس از وبسایت وزارت خارجه

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «هیچ صحبت مستقیمی با ایالات متحده طی این ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است.»

پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی گفته بود: «ما به‌صورت مستقیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود در مورد فعالیت هسته‌ای ایران به این کشور منتقل کرده‌ایم»

با این حال سعید خطیب‌زاده در باره نحوه ارتباط مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی گفت: «برخی پیام‌ها به واسطه آقای انریکه مورا «مسئول کمیسیون مشترک برجام‌» به‌صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین در خصوص موضوعات مذاکراتی (نه چیزی بیش از آن) دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.»

ایران، کشورهای ۱+۴ (شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و ایالات متحده، از روز پنجشنبه، ۱۸ آذرماه، مذاکرات غیرمستقیم باهدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را در هتل کوبورگ وین از سر گرفتند. این در حالی است که هیئت ایرانی در مذاکرات هفته گذشته، پیش‌نویس‌هایی را در رابطه با لغو تحریم‌ها و اقدام‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مذاکره ارائه داد که به گفته طرف مقابل «غیرمنطقی، غیرواقع‌بینانه و نشانه وقت‌کشی» بود. 

ایران و عربستان

طی روزهای اخیر موضوع مذاکرات ایران و عربستان و حل اختلافات دو طرف بارها مطرح شده است. با این حال به نظر می‌رسد که دو کشور همچنان فاصله زیادی با یکدیگر دارند.

در همین زمینه، سعید خطیب زاده به دیدار حسین امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: «در جریان برگزاری نشست‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی، انجام این گفت‌وگوها یک امر روال و متداول است و تا آنجایی که من می‌دانم در حاشیه این نشست بین وزیران امور خارجه دو کشور (ایران و عربستان) یک احوالپرسی سرپایی انجام شده است.»

او همچنین با بیان اینکه «تحول جدیدی در خصوص گفت‌وگوهایمان با عربستان نداشته‌ایم»، افزود: «ما ریاض را به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور دیگر کشورها دعوت می‌کنیم چرا که معتقدیم ترتیبات فراگیر منطقه‌ای از طریق احترام متقابل و درک واقعیت‌ها از سوی کشورهای منطقه حاصل و به نتیجه می‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض و تهران در سال جاری چهار دور مذاکرات اولیه در عراق انجام دادند. در عین حال، سفیر دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، ایران را متهم کرد که در گفت‌وگو با آن کشور دست به «بازی» می‌زند. عبدالله المعلمی گفته است روند مذاکره بین دو کشور تا به حال هیچ نتیجه عمده‌ای نداشته است.

 آقای المعلمی گفت: «ما می‌خواهیم این مذاکرات را به سمت مسائل بنیادینی ببریم که به رفتار ایران در منطقه مربوط می‌شود. اما تا زمانی که ایرانی‌ها با این مذاکرات بازی می‌کنند، به جایی نخواهیم رسید. ایرانی‌ها موضع مذاکرات دراز‌مدت دارند. ما علاقه‌‌ای به مذاکره به‌صرف مذاکره نداریم.»

در سال ۲۰۱۶، در پی حمله گروهی از تندروها در ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران، ریاض دست به قطع روابط دیپلماتیک با ایران زد؛ اقدامی که چند کشور عربی دیگر نیز آن را به درجات مختلف در پیش گرفتند. حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان رخ داد. 

خروج سفیر ایران از یمن

خبر خروج سفیر ایران از یمن بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای به دنبال داشت. خصوصاً که او از اعضای سپاه پاسداران و حامیان اصلی حوثی‌ها در یمن بود. گمانه‌زنی‌هایی در مورد اختلاف نظر او با رهبران حوثی مطرح شد.

حال خطیب زاده به این موضوع پاسخ داده است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی خروج سفیر ایران از یمن را به دلایل پزشکی عنوان کرد و در این باره گفت: «آقای ایرلو نیاز به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین روز این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بود. چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه کمک کردند.»

او افزود: «وضعیت کرونا ایشان حاد است و ایشان باید تحت مراقبت ویژه باشند و امیدواریم ایشان هرچه زودتر سلامتی خود را به دست آورند و به محل مأموریت خود بازگردند.»

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعش نوشته که حوثی‌ها در روزهای گذشته از عربستان سعودی خواسته‌اند تا اجازه دهد حسن ایرلو از این کشور خارج شود.

ایرلو در مهرماه سال ۱۳۹۷ و به صورت قاچاقی وارد یمن شد و استوارنامه خود را به سران حوثی داد. دولت رسمی یمن، ایرلو را به‌عنوان سفیر به رسمیت نمی‌شناسد.

ایرلو از مقام‌های سپاه قدس است که سال‌ها در لبنان با شبه‌نظامیان حزب‌الله در این کشور همکاری داشته است. آمریکا او را در سال ۲۰۱۹ در لیست تروریستی قرار داده و فعالیت‌های او را مرتبط با گروه‌های تروریستی دانسته است.