رابرت مالی: ایران نمی‌تواند مذاکره را بهانه تسریع برنامه هسته‌ای خود کند، فشار می‌آوریم

برخلاف تلاش طرف‌های مذاکره، ایران هنوز حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا نشده است

رابرت مالی؛ نماینده ویژه آمریکا در امور ایران- Mazen Mahdi / AFP

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به مذاکرات احیای برجام، اظهار داشت اگر تهران از مذاکراتی که قرار است روز دوشنبه از سر گرفته شود به‌عنوان بهانه‌ای برای تسریع برنامه هسته‌ای خود استفاده کند، ایالات متحده و شرکای آن بر تهران فشار را افزایش خواهند داد.

رابرت مالی، روز شنبه در گفتگویی با بی‌بی‌سی جهانی، گفت: «اگر ایران فکر می‌کند که می‌تواند از این زمان برای ایجاد اهرم‌های بیشتر استفاده کند و سپس بازگردد و بگوید چیز بهتری می‌خواهد، به‌سادگی کار نخواهد کرد. ما و شرکایمان به دنبال آن نخواهیم بود.»

آقای مالی رهبری تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین را بر عهده دارد. مذاکرات با مشارکت قدرت‌های بزرگ پس از پنج ماه وقفه مجدداً از سر گرفته می‌شود. این نخستین دور مذاکرات پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران خواستار لغو فوری تمامی تحریم‌های اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا است که پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای ٢٠١٥ اعمال شده است.  این پیمان که رسماً برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می‌شود، در سال ٢٠١٥ بین ایران و قدرت‌های جهانی منعقد شد که بر اساس آن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، لغو می‌شود.

ایران نیز در سال ٢٠١٨ درواکنش با تحریم‌های آمریکا، سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داد. رابرت مالی تاکید کرد اگر رویکرد ایران این باشد که از مذاکرات به‌عنوان پوششی برای برنامه هسته‌ای استفاده کند، ما هم باید برخلاف میل خود به روشی پاسخ دهیم که البته ترجیح ما نیست.

او گفت: «هیچ‌کس نباید تعجب کند اگر در آن مقطع فشارها بر ایران افزایش یابد.»

وی افزود: «امیدواریم که به اینجا نرسیم. اما اگر به این نتیجه رسیدیم، فشارها باید افزایش یابد تا این پیام به ایران ارسال شود که انتخابی که انجام می‌دهد اشتباه است. اینکه راه متفاوت دیگری هم در اختیار دارد. اما این‌طور نیست.»

رابرت مالی پیش‌تر نیز در گفتگو با رادیو ملی آمریکا گفته بود که کشورهای حاشیه خلیج فارس گرچه عموماً با برجام موافقتی ندارند ولی آگاهند که حضور آمریکا در توافق و اجرای آن رفتارهای پرتنش منطقه‌ای ایران را مهار خواهد کرد.

«آن‌ها این واقعیت را تشخیص داده‌اند که جایگزین توافق، عدم توافق یا عدم مشارکت آمریکا در توافق است. کنار گذاشتن برجام به معنای افزایش سرعت برنامه هسته‌ای و رفتار تهاجمی‌تر ایران در منطقه است. من فکر می‌کنم گرچه برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس ارزیابی‌های متفاوتی از مزایای این توافق دارند اما همه آنها موافقند که بازگشت به برجام اکنون بسیار مهم است.»

او همچنین در انتقاد از روش مذاکره غیرمستقیم که ایران در پیش گرفته است، گفته است که بارها به صورت غیرمستقیم از تیم مذاکره کننده ایران خواسته شده تا با مقام‌های آمریکایی رودررو صحبت کنند.

 او گفت که اکنون تیم‌های مذاکره کننده با ایران در سالن هتل محل مذاکرات گفتگو می‌کنند و بعد نتیجه این گفتگوها به تیم مذاکره‌کننده آمریکا در سالنی دیگر منتقل می‌شود. او گفت که به ایرانی‌ها گفته اگر می‌خواهند مسئله زودتر حل شود بهتر است این روش کنار گذاشته شود و مذاکره با طرف آمریکایی مستقیم باشد.

بیشتر از جهان