اعتصاب غذای جهانی زنان برای آزادی نازنین زاغری

زنانی از سراسر جهان در تلاش برای آزادی نازنین زاغری به نوبت به مدت ۲۴ ساعت اعتصاب غذا می‌کنند 

در ماه نوامبر ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، مقابل وزارت خارجه لندن دست به اعتصاب غذا زد - Tolga Akmen / AFP

 پس از اعتصاب غذای ۲۱ روزه ریچارد رتکلیف مقابل وزارت خارجه لندن در ماه نوامبر و درخواست آزادی همسرش نازنین زاغری که در ایران زندانی است، حالا زنانی از سراسر جهان تلاش می‌کنند با ادامه دادن مسیر او دولت بریتانیا را تحت فشار قرار دهند تا برای آزادی نازنین زاغری-رتکلیف گامی بردارد. 

به گزارش گاردین، کارزار تلاش برای آزادی نازنین زاغری از سوی موسسه «فیلیا» برگزار می‌شود که یک سازمان داوطلبانه برای آزادی زنان است. شرکت‌کنندگان در این کمپین از بوریس جانسون می‌خواهند که ۴۰۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا را به ایران برای قرارداد تسلیحاتی دهه ۱۹۷۰ بازپرداخت کند و در ازای آن زمینه آزادی نازنین زاغری را فراهم کند. 

لیزا ماری تیلور، مدیر اجرایی فیلیا، با بیان اینکه زنانی از بریتانیا، هند، مراکش و ایران برای شرکت در مراسم اعتصاب غذا ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: «همسر نازنین تاکید کرده است که در این کارزار به کسی آسیبی نرسد، بنابراین ما فکر کردیم که زنجیره‌ای از زنان را برای ۲۴ ساعت اعتصاب غذا سازماندهی کنیم تا هم فشار بر دولت بریتانیا حفظ شود و هم به نازنین نشان دهیم که زنان جهان از او حمایت می‌کنند.»

تیلور اضافه کرد که این اقدام الهام گرفته از فعالیت مارگارت اوون، وکیل حقوق بشر ۸۹ ساله است که ماه گذشته به نشانه همراهی با همسر نازنین زاغری اعتصاب غذا کرد. مارگارت اوون پیشتر هم در سال ۲۰۱۳ به مدت هشت روز به نمایندگی از آخرین زندانی بریتانیایی از گوانتانامو، شاکر عامر، دست به اعتصاب غذا زده بود. 

مارگارت اوون که چهار بار در طول اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف با او ملاقات کرده بود، گفته است: «هر بار که در کنار او می‌نشستم، نگران وضعیت سلامتی‌اش بودم. می‌دانستم که نازنین هم از او می‌خواهد که مراقب سلامتش باشد بنابراین به او گفتم، من به جای تو اعتصاب غذا می‌کنم.»

این وکیل دادگستری گفته است: «من احتمالاً از اعتصاب غذا بهتر از افراد جوان جان سالم به در می‌برم، زیرا افراد هم سن و سال من به هر حال غذای زیادی نمی‌خورند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوون سپس از دوستان و همکاران فعالش در زمینه‌های حقوق بشر خواست برای آزادی نازنین زاغری تلاش کنند.

ریچارد رتکلیف که در اعتصاب غذا ۱۲ کیلوگرم وزن از دست داد و ۱۰ روز در بیمارستان تحت معاینات پزشکی قرار گرفت، گفت که نوع‌دوستی مارگارت اوون او را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

نازنین زاغری - رتکلیف شهروند ایرانی - بریتانیایی از سال ۱۳۹۵ با اتهاماتی از قبیل جاسوسی در ایران زندانی است. او این اتهام‌ات را رد کرده است. نازنین زاغری ژوئن ۲۰۱۹ به مدت ۱۵ روز اعتصاب غذا کرد. همسرش نیز تا کنون دو بار اعتصاب غذا کرده است که دومین بار آن پاییز امسال بود.

از شرکت‌کنندگان در کمپین فیلیا خواسته می‌شود که دو درخواست را برای نماینده‌شان در مجلس ارسال کنند. درخواست اول این است که بوریس جانسون وعده‌اش مبنی بر پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی به ایران به دلیل قرارداد تسلیحاتی محقق نشده در دهه ۱۹۷۰ را عملی کند. درخواست دوم، بررسی قضایی عدم پرداخت این بدهی است که از سوی ایران به عنوان پیش‌شرط آزادی نازنین در نظر گرفته شده است.

ریچارد راتکلیف درمورد این کمپین گفت: «وقتی متوجه شوید افرادی که اصلا آنها را نمی‌شناسید این‌طور از شما و خواسته‌تان حمایت می‌کنند، شگفت‌زده و متاثر می‌شوید. خوشحالم که این همبستگی باعث می‌شود نازنین فراموش نشود.»

او همچنین گفت امیدوار است که این تلاش، آرامش دختر هفت ساله‌شان را نیز فراهم کند: «گابریلا از اینکه اعتصاب غذا به طور کامل به هدف نرسیده و در آستانه سال جدید میلادی مادرش هنوز بازنگشته، عمیقا ناراحت است.»