وزیر امور‌خارجه استرالیا: بارها برای آزادی بازداشت‌شدگان با ظریف ملاقات کردم

سفارت ایران در استرالیا: هنوز هیچ اطلاعاتی نداریم

Saeed KHAN / AFP

مریس پین،‌ وزیر امور خارجه استرالیا امروز (پنجشنبه) فاش کرد که در مورد آزادی سه شهروند استرالیایی بازداشت شده در ایران بارها با همتای ایرانی خود ملاقات کرده و او را برای آزادی آنها تحت فشار قرار داده است.

اس بی اس گزارش داد که پین به پارلمان گفته است او همین هفته گذشته نیز موضوع را با محمد جواد ظریف مطرح کرده بود. احتمالا اشاره وزیر امور خارجه استرالیا به سفر ۹ روز قبل خود به بنگلادش است. وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا در مورد این سفر گفته بود که وزیر امور خارجه استرالیا امیدواراست بتواند «برای مذاکره درباره منافع و نگرانی‌های مشترک» در حاشیه این نشست با ظریف دیدار کند. فایننشال ریویو استرالیا نیز به طور همزمان گزارش داده بود، قرار است مریس پاین با  وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده و درباره تصمیم استرالیا برای ملحق شدن به ائتلاف آمریکایی حفظ امنیت خلیج فارس توضیحاتی به او بدهد. استرالیا ماه گذشته اعلام کرد که به ائتلاف نظامی تامین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس ملحق می‌شود. 

به گزارش اس‌بی‌اس وزیر امور خارجه استرالیا در ادامه اظهارات امروز خود در پالمان، افزود:«دولت در تلاش است اطمینان حاصل کند که با شهروندان بازداشت شده عادلانه، انسانی و بر اساس اصول بین‌المللی رفتار می‌شود».

جولی کینگ و مارک فیرکین شریک زندگی او از ۱۰ هفته قبل در ایران در بازداشت به سر می‌برند. برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که آنها هنگام به پرواز درآوردن یک پهپاد برای فیلمبرداری از سفر خود به ایران در جاجرود بازداشت شده‌اند. یک زن استرالیایی- بریتانیایی دیگر نیز از سال گذشته در ایران زندانی است و هنوز هویت و اتهام او روشن نشده است.

پین در پارلمان گفت:«ما به خانواده سه شهروند بازداشت شده خدمات کنسولی ارایه می‌دهیم و ارتباط‌های معمول برقرار است».

او افزود:«بر اساس مذاکراتی که جریان دارد، همچنان بر این باورم که بهترین شانس برای حل این موضوع این است که مساله از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نه از طریق رسانه‌ها حل و فصل شود».

اسکات موریسون،‌نخست‌وزیر استرالیا نیز در اظهاراتی جداگانه بر اهمیت حل مساله به دور از جنجال رسانه‌ای تاکید کرده است. او می‌گوید در تلاش است مساله را بر مبنای منافع استرالیایی‌ها که در کانون این ماجرا قرار دارند،‌حل کند. به گفته موریسون دولت فدرال استرالیا موضوع را به دقت دنبال می‌کند و از آنجایی که موضوع بسیار حساس است، مطرح کردن آن به طور علنی کمکی به حل آن نخواهد کرد. 

وزارت امور خارجه استرالیا نیز اعلام کرده هر آنچه که در توان دارد را به کار می‌گیرد تا به موضوع کمک کند.

وزارت امور خارجه استرالیا در پاسخ به درخواست ایندیپندنت فارسی برای توضیح و ارایه جزئیات بیشتر، بیانیه خانواده زوج استرالیایی را ارسال کرد که خواستار آزادی هر چه سریع‌تر جولی و مارک  شده‌اند.

بخش مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کنبرا نیز در پاسخ به تماس تلفنی ایندیپندنت فارسی اعلام کرد، هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد.

روزنامه استرالین در شماره امروز خود می‌نویسد: ایران در یک سال گذشته چهار شهروند استرالیایی را «گروگان« گرفته است. نفر چهارم میمنت حسینی چاوشی ، استرالیایی- ایرانی است که پاییز گذشته در ایران به اتهام نفوذ بازداشت شد. گفته می‌شود این استاد دانشگاه چندی بعد به قید وثیقه آزاد شد اما اجازه خروج از کشور را نداشته است.