سفیر ایران در صنعا «برای درمان کرونا» از یمن خارج شد

حسن ایرلو به درخواست حوثی‌ها و میانجی‌گری عراق و عمان، پس از موافقت مقام‌های سعودی، با یک هواپیمای عراقی از صنعا خارج شده است

حسن ایرلو از مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران است که مهرماه ۱۳۹۷ به‌صورت قاچاقی وارد یمن شد- Mohammed HUWAIS / AFP

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، حسن ایرلو، سفیر تهران در یمن، برای درمان بیماری کرونا، از صنعا، پایتخت آن کشور که در کنترل شبه‌نظامیان حوثی است، خارج شده است تا به ایران بازگردد.

یک مقام بلندپایه سعودی روز شنبه، ۲۷ آذرماه، به خبرگزاری فرانسه گفت که سفیر ایران با یک هواپیمای عراقی صنعا را ترک کرده و «احتمالا اکنون در بغداد است».

به گفته او، این پرواز به درخواست شورشیان حوثی یمن و میانجی‌گری عراق و عمان، با موافقت مقام‌های سعودی انجام شده است.

عراق در ماه‌های گذشته میزبان چند نشست مقدماتی بین مقام‌های ایران و سعودی به‌منظور حل تنش و اختلاف‌های چندساله دوکشور بوده و عمان تنها کشور عربی حوزه خلیج فارس است که در مناقشه یمن بی‌طرف مانده و بارها واسطه گفت‌وگو با حوثی‌ها شده است. 

پس از تسلط حوثی‌ها بر صنعا در سال ۲۰۱۴ میلادی، فرودگاه آن شهر از ماه اوت سال ۲۰۱۶ به‌دلیل محاصره هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، تقریبا تعطیل شده و تنها درمواردی استثنایی عمدتا به پروازهای سازمان ملل متحد اجازه فرود و پرواز داده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن ایرلو که بنابر گزارش‌ها، در یکی از این موارد استثنایی به او اجازه خروج هوایی از صنعا داده شده، از مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران است که در مهرماه ۱۳۹۷ به‌صورت قاچاقی وارد یمن شد و استوارنامه خود را به سران حوثی داد. دولت قانونی یمن، ایرلو را به‌عنوان سفیر به‌رسمیت نمی‌شناسد. او سال‌ها در لبنان با شبه‌نظامیان حزب‌الله همکاری داشته و از سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰ میلادی) در فهرست تحریم‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته است. 

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز جمعه، به نقل از منابعش گزارش داده بود که حوثی‌ها از عربستان سعودی خواسته‌اند تا اجازه دهد یک پرواز مستقیم از تهران به صنعا بیاید و حسن ایرلو را با خود ببرد. براساس آن گزارش، سعودی‌ها یا این درخواست مخالفت کرده‌، اما گفته بودند که در ازای آزادی چند اسیر این کشور حاضرند اجازه سفر ایرلو از طریق عمان یا عراق را بدهند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، هرچند که حوثی‌ها علت خروج ایرلو را ابتلا به کرونا عنوان کردند، سعودی‌ها آن را رد کرده و گفته بودند که دیدارها و برنامه‌های سفیر ایران در یمن نشان می‌دهد بیمار نیست. این رسانه، خروج حسن ایرلو را نشانه‌ای احتمالی از «تشدید تنش میان مقام‌های تهران و شورشیان حوثی» عنوان کرده و افزوده بود: «حوثی‌ها از مداخلات سفیر ایران خسته شده‌اند و به همین دلیل خواهان اخراج یا بازگشت او به تهران شده‌اند.»

اما سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه، این خبر را «جوسازی رسانه‌ای» خواند و گفت: «آقای ایرلو از چند روز قبل مبتلا به ویروس کرونا شده است و با‌ توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی عاجل به ایشان، وزارت امور خارجه برای انتقال وی به کشورمان جهت معالجات لازم تماسها و رایزنی‌هایی را‌ با برخی کشور های منطقه به‌عمل آورد.»

او افزود که درپی رایزنی‌ها، مقدمات لازم برای انتقال ایرلو به ایران فراهم شده و این کار در حال انجام است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها هم روز شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «سفیر ایران در صنعا به‌دلیل وضعیت سلامتی، براساس تفاهم ایران و عربستان سعودی به میانجی‌گری بغداد، با هواپیمایی عراقی منتقل شده است و گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های منتشرشده در رسانه‌ها صحت ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام دیگر سعودی نیز روز شنبه تایید کرده که خروج ایرلو از یمن به‌دلایل پزشکی انجام شده و گفته است: «ایرانی‌ها از طریق عمانی‌ها به ما گفتند که سفیر آن‌ها به کووید مبتلا شده است و باید خارج شود. ما به‌ دلایل بشردوستانه با خروج او موافقت کردیم.»

سیستم درمان و مراقبت‌های بهداشتی یمن درپی هفت سال جنگ در آن کشور ویران شده و سازمان ملل متحد وضعیت آن کشور را یکی از بدترین بحران‌های انسانی جهان دانسته است.

جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که شبه‌نظامیان حوثی را در صنعا به‌رسمیت می‌شناسد و از آن‌ها حمایت می‌کند. دولت قانونی یمن با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، برای به‌دست گرفتن دوباره کنترل آن کشور، با حوثی‌ها می‌جنگند.