دولت رئیسی زیر انتقاد شدید موافقان و مخالفان برجام

خبرگزاری اصول‌گرای بهار در مطلبی به رئیسی توصیه کرد که «اصول‌گرا بودن خود و دولتش را نفی و انکار کند، زیرا آبرویی برای اصول‌گرایان باقی نگذاشته است»

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد تیم ایران، می‌گوید واشنگتن و تهران بیش از هر زمان دیگری به توافق نهایی در مورد لغو تحریم‌ها نزدیک شده‌اند- ALEX HALADA / AFP

روز جمعه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین در حالی به پایان رسید که رویکرد تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی انتقاد برخی از اصولگرایان را برانگیخته است.

خبرگزاری بهار در مطلبی با عنوان «برجام مقدس شد! یا مقلب القلوب و الابصار»، با انتقاد از تغییر موضع تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی از منتقد جدی برجام به حامی احیای برجام، نوشت که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و معاون وزیر امور خارجه، «که در خواب هم به برجام ناسزا می‌گفت، اکنون چشم گشوده و دیده بصیرتش باز شده»، و «بالاخره معلوم شد که آن توافقنامه ملعون، که پیش از این از بردن نامش هم ابا داشتند، مقدس است و حتی برای کسانی که بر آن قلم قرمز کشیده بودند، خط قرمز است». باقری کنی در وین گفته بود که برجام خط قرمز ایران است و ایران به کمتر از برجام رضایت نمی‌دهد.

مجید مرادی، نویسنده مطلب انتقادی خبرگزاری بهار، در ادامه می‌افزاید که متن برجام از سال ۱۳۹۴ به این سو عوض نشده، فقط دولت عوض شده است و «کسانی روی کار آمدند که چشم دیدن موفقیت‌های رقیب را نداشتند و شعارشان این است که قرارداد یا با ما، یا با هیچ‌کس!».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده در ادامه نوک پیکان انتقادها را به سوی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، نشانه می‌رود و به او توصیه می‌کند که «اصول‌گرا بودن خود و دولتش را نفی و انکار کند، زیرا آبرویی برای اصول‌گرایان باقی نگذاشته است». او با اشاره به رویکرد دوگانه منتقدان پیشین و حامیان امروز برجام، هشدار می‌دهد که «این رفتار منافقانه به‌زودی سبب ریزش بخش وسیعی از اصول‌گرایان و پیوستن آنان به اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌شود».

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، نیز در یادداشتی با عنوان «مگر قرار نبود همه تحریم‌ها لغو شود، پس چرا فقط به لغو تحریم‌های برجامی تن دادید؟» از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، انتقاد کرده است که سطح انتظار تیم مذاکره‌کننده ایران به لغو «تحریم‌های برجامی» تقلیل یافته است، نه لغو «همه تحریم‌ها».

امیرعبداللهیان پیش‌تر در گفت‌و‌گو  با دبیرکل سازمان ملل، به چارچوب خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات اشاره کرده و گفته بود: «چیزی بیشتر از برجام نمی‌دهیم و نمی‌خواهیم.»

در مقابل، روزنامه اصلاح‌طلب «همدلی» در یادداشتی با عنوان «آقایان مخالف مذاکره کجای کارید؟»، با اشاره به محدودیت‌ها و نیز تبعات شکست مذاکرات احیای برجام، خطاب به منتقدان برجام، از جمله مدیرمسئول روزنامه کیهان، می‌نویسد: «برای این افراد دو راه بیشتر قابل تصور نیست، یا آرام بگیرند و دولت را در مسیر احیای برجام همراهی کنند، یا با تند کردن لحن خود علیه تیم مذاکره‌کننده و سیاست کنونی دولت، منتظر واکنش دوستانشان در دولت و جریان حامی دولت باشند؛ دوستانی که نشان داده‌اند سعه صدر اصلاح‌طلبان و روحانی را ندارند.»

به نظر می‌رسد که تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی در تهران توجیه شده‌اند که تمرکز اصلی آن‌ها در مذاکرات باید احیای برجام و لغو برخی از تحریم‌ها باشد، نه همه تحریم‌هایی که در چهار دهه گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده‌اند.

با پایان دور هفتم مذاکرات در روز جمعه ۲۶ آذر، باقری کنی به شبکه الجزیره گفت که واشنگتن و تهران بیش از هر زمان دیگری به توافق نهایی در مورد لغو تحریم‌ها نزدیک شده‌اند و «تمامی طرف‌ها در دور جدید مذاکرات (دور هفتم) با پیشنهادهای ایران موافقت کردند».

این در حالی است که روز شنبه، ۲۷ آذر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در نشستی مجازی اعلام کرد که مذاکرات وین خوب پیش نمی‌رود و آمریکا از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی، درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای به ایران هشدار داده است.

هنوز مشخص نیست که دور بعدی مذاکرات احیای برجام چه زمانی از سر گرفته خواهد شد، اما انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، ابراز امیدواری کرده است که گفت‌و‌گوها پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته شود.