صدور شناسنامه افغانستانی برای جهادی‌های خارجی به کمک طالبان

شماری از اعضای سازمان‌ تروریستی جماعت انصار‌الله تاجیکستان و جهادی‌های پاکستانی، اخیرا در کابل و بدخشان به کمک طالبان شناسنامه‌های افغانستانی دریافت کرده‌اند

نمونه شناسنامه افغانستان- عکس از صفحه اداره احصائیه و معلومات استان بلخ/فیسبوک

شماری از اعضای سازمان‌ تروریستی جماعت انصار‌الله تاجیکستان و جهادی‌های پاکستانی، اخیرا در کابل و بدخشان به کمک طالبان شناسنامه‌های افغانستانی دریافت کرده‌اند.

منابع موثق در بدخشان و کابل در صحبت با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که از دو ماه پیش، شماری از اعضای جماعت انصارالله و جهادی‌های پاکستانی که در ۲۰ سال گذشته در صفوف طالبان در افغانستان جنگیده‌اند، با جعل اسناد و به سفارش فرماندهان طالبان، شناسنامه‌ افغانستانی دریافت کرده‌اند.

یک منبع در بدخشان به‌ شرط فاش نشدن نامش گفت: پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، صدها عضو جماعت انصارالله که سال‌هاست در بدخشان مستقرند، از هراس اینکه طالبان آن‌ها را بازداشت کند از پناهگاه‌هایشان در کوهستان‌های بدخشان متواری شدند، اما شماری از آنان به‌دلیل رابطه دوستانه و نزدیک با فرماندهان محلی طالبان هنوز در شهرستان‌های ارغنج‌خواه، کشم، بهارک، راغستان، یمگان و جرم حضور دارند. به گفته این منبع، این افراد به‌ دلیل تعهدی که به طالبان دارند، مورد احترام فرماندهان محلی طالبان در بدخشان‌اند و برای اینکه بتوانند از امتیازات اعضای طالبان در ساختار این گروه برخوردار باشند، شناسنامه افغانستانی دریافت کرده‌اند. به گفته این منبع، تروریست‌های خارجی به‌ویژه اعضای جماعت انصارالله، در صفوف نظامیان طالبان از نفوذ زیادی برخوردارند و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، از میان آنان یک گروه نظامی ویژه به‌نام «قطعه عمری» ایجاد شده است. بر اساس معلومات منبع، قطعه عمری در همکاری با گردان انتحاری منصوری، در شهرستان‌های هم‌مرز با تاجیکستان فعالیت می‌کند.

جماعت انصار‌الله یک گروه تروریستی متشکل از جهادی‌های تاجیکستان است که در سال ۲۰۱۰ و به هدف مبارزه با دولت تاجیکستان ایجاد شد. رهبری این گروه را فردی به نام دوست‌محمد محمد‌اف (مشهور به مهدی ارسلان) به عهده دارد. دوست‌محمد محمد‌اف، از افراد نزدیک و مورد اعتماد قاری فصیح‌الدین بدخشانی، رئیس ستاد ارتش طالبان است. قاری فصیح‌الدین، پیش از فروپاشی دولت افغانستان، فرمانده عمومی جنگجویان طالبان در بدخشان بود و در اوایل سپتامبر فرماندهی لشکر طالبان برای حمله به پنجشیر را به‌عهده داشت. جنگجویان جماعت انصار‌الله تاجیکستان از سال‌ها پیش در تشکیلات نظامی قاری فصیح‌الدین در بدخشان حضور داشتند و شماری از آنان هنوز به‌دلیل حمایت فصیح‌الدین، در بدخشان حضور دارند.

در ماه سپتامبر و در جریان تنش‌های لفظی میان رهبران دولت تاجیکستان و طالبان، صدها عضو جماعت انصارالله و اعضای گردان انتحاری طالبان در امتداد مرز افغانستان با تاجیکستان مستقر شده‌اند. به‌دنبال آن، طالبان تصاویری از رژه گردان انتحاری را در بدخشان پخش کردند و ادعا کردند که این رژه نظامی برای اعلام آمادگی در دفاع از مرزهای افغانستان برگزار شده است.

در همین حال، یک منبع در کابل می‌گوید، یک بخش ویژه برای صدور شناسنامه به اعضای گروه طالبان، در ساختار اداره شناسنامه افغانستان ایجاد شده است. بر اساس معلومات این منبع، مسئولان اداره توزیع شناسنامه که طالبان آن‌ها را انتخاب کرده است‌، دلیل ایجاد این بخش را محروم بودن اعضای این گروه و خانواده‌هایشان از دریافت شناسنامه و گذرنامه در ۲۰ سال گذشته عنوان کرده‌اند. به گفته این منبع، در جریان توزیع شناسنامه برای اعضای طالبان، شماری از جهادی‌های پاکستان که در ۲۰ سال گذشته در صفوف این گروه می‌جنگیدند نیز در کابل و برخی دیگر از شهرها، شناسنامه افغانستانی دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۲۴ مرداد، فعالیت همه نهادهای دولتی برای مدتی متوقف شد‌. فعالیت اداره شناسنامه و گذرنامه، در اواخر ماه مهر زیر نظر طالبان از سر گرفته شد و تاکنون روند توزیع شناسنامه و گذرنامه در بسیاری از استان‌های افغانستان آغاز شده است. در شماری از استان‌ها، یک دفتر ویژه و یا یک‌زمان مشخص برای اجرای خدمات توزیع شناسنامه برای اعضای طالبان در نظر گرفته شده است و هدف از این کار، ایجاد سهولت و سرعت در روند صدور شناسنامه برای اعضای این گروه است.

زازی (مستعار) از مسئولان پیشین اداره احصائیه و معلومات (توزیع شناسنامه زیرمجموعه این نهاد است) در دولت پیشین افغانستان می‌گوید، به‌دلیل کاستی‌های بسیار در روند تثبیت هویت در این اداره، افراد متقاضی می‌توانند به‌آسانی و با جعل سند شناسنامه و گذرنامه افغانستانی بگیرند. آقای زازی گفت: «روند تثبیت هویت افرادی که خواهان دریافت شناسنامه می‌شوند، دارای ضعف‌های زیادی است و افراد می‌توانند به‌ سادگی این روند را دور بزنند و شناسنامه بگیرند. در گذشته نیز شماری از افراد از کشورهای همسایه افغانستان، با جعل اسناد، شناسنامه و حتی گذرنامه افغانستان دریافت کرده‌اند.»

به گفته آقای زازی، شمار زیادی از ساکنان افغانستان، به‌ویژه در روستاها شناسنامه و گذرنامه ندارند و این افراد زمانی که برای دریافت شناسنامه مراجعه می‌کنند، هیچ سندی در اختیار ندارند و تنها تایید وکیل روستا و چند نفر از بستگان و خانواده‌ای که او ادعا می‌کند عضو آن است، برای صدور شناسنامه کافی‌ست. زازی می‌افزاید، در شهرستان‌ها و روستاهایی که فرماندهان طالبان و مسئولان محلی اداره توزیع شناسنامه همه‌کاره‌اند، توزیع شناسنامه برای افراد خارجی به‌ویژه اعضای طالبان به‌سادگی امکان‌پذیر است.

مبنای صدور گذرنامه و هر سند دیگری در افغانستان، داشتن شناسنامه است و کسی که به شناسنامه دسترسی داشته باشد، می‌تواند بدون مانع به گذرنامه نیز دسترسی پیدا کند. آقای زازی می‌گوید، در افغانستان سیستم بانک اطلاعات و هویت همه شهروندان موجود نیست و به‌همین دلیل افراد خارجی که شناسنامه افغانستان را می‌گیرند در دریافت گذرنامه و سفر با ممانعتی مواجه نمی‌شوند. بااین‌حال، توزیع گذرنامه به خارجی‌ها‌، ضمن اینکه منجر به گسترش فعالیت آنان در داخل افغانستان خواهد شد، می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های برون‌مرزی آنان نیز بشود. اکنون‌که اداره توزیع شناسنامه و گذرنامه افغانستان در دست طالبان است، خطر صدور جهادی‌ها به کشورهای منطقه بیش از هر زمان دیگری مطرح است.

بر اساس توافق‌نامه صلح دوحه که میان سران طالبان و وزارت خارجه آمریکا در فوریه ۲۰۲۰ در قطر امضا شد، این گروه باید هر نوع تماس و همکاری را با شبکه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع می‌کرد، اما در بیشتر از یک سال و نیم که از امضای آن توافق‌نامه می‌گذرد، هیچ نشانه‌ای از قطع رابطه میان طالبان و گروه‌های تروریستی بین‌المللی دیده نشده است.

در ۱۹ آذر، ژنرال فرانک مک‌ کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، در مصاحبه با اسوشیتدپرس با ابراز نگرانی از احیای القاعده در افغانستان گفت، به دلیل خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، ردیابی فعالیت اعضای القاعده در افغانستان دشوار شده است. ژنرال مک کنزی گفت، هنوز مشخص نشده است که طالبان به تعهدشان در زمینه قطع رابطه با القاعده پایبند مانده‌اند یا خیر. در همین حال، پس از انتشار یک ویدیو از افراد نظامی طالبان در پنجشیر که از دیدن برف متعجب شده‌اند و به زبان اردو سخن می‌گویند، امرالله صالح، معاون نخست وزیر دولت پیشین افغانستان گفت، حدود ۲۰۰ نظامی نخبه پاکستانی در پنجشیر حضور دارند.

آقای صالح، دیروز جمعه ۲۶ آذر، در یک توییت نوشت: پاکستانی‌هایی که در پنجشیر حضور دارند، اعضای یک گروه به نام «خدمات ویژه»‌اند و در نقش راهنما برای طالبان عمل می‌کنند. آقای صالح گفت‌، حضور پاکستانی‌ها در صفوف طالبان موضوع جدیدی نیست و اعضای گروه «خدمات ویژه» که طالبان را در پنجشیر همراهی می‌کنند، در شکار نیروهای مقاومت ملی، مستقیم سهم می‌گیرند.