سویه اومیکرون در اروپا به سرعت برق گسترش می‌یابد

موارد ارجاع کووید به بیمارستان در ماه گذشته ۴۵‌ درصد افزایش یافته است

سویه اومیکرون احتمالا موجب مرگ‌ومیرهای بسیار بیشتری می‌شود - Daniel LEAL / AFP

در گرماگرم اعلامیه فرانسه مبنی بر این‌که در حال حاضر تصور می‌شود جهش جدید ویروس کرونا عامل ۱۰ درصد موارد جدید بیماری در کشور باشد، مقام‌های بهداشتی آمریکا هشدار داده‌اند که احتمال دارد «موج عظیمی» از ابتلا به سویه اومیکرون بیمارستان‌های این کشور را هدف قرار دهد. 

دکتر تام فریدن، رئیس سابق مرکز کنترل بیماری‌های واگیر آمریکا (سی‌دی‌سی) در تویيتی با کلمات برجسته نوشت: «همین حالا بروید و واکسن یادآوری را بزنید. موج عظیم اومیکرون به ظن قوی به‌سوی بیمارستان نزدیک شما در حرکت است.»

محاسبات خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که موارد ارجاع کووید به بیمارستان در ماه گذشته ۴۵‌ درصد افزایش یافته است. میانگین موارد تایید شده ابتلا به کووید در طول هفته گذشته روزی ۱۲۳‌هزار نفر بوده که نمایانگر جهشی ۴۰ درصدی است.

روز جمعه، شهر نیویورک اعلام کرد که در روز پیش از آن تست کووید مبتلایان به سطح بی‌سابقه ۲۱ هزار نفر رسیده است. در گرماگرم هشدار مقام‌های بهداشتی در مورد این‌که اومیکرون احتمالا نوع غالب ویروس در کشور خواهد شد، آمریکا با لغو رویدادهای ویژه تعطیلات [کریسمس] با زمستانی غم‌انگیز روبه‌رو است.

لیگ ملی فوتبال آمریکا در برنامه سه بازی آخر هفته خود تجدیدنظر کرده است و لیگ ملی هاکی نیز بازی دیگری را به فهرست بازی‌های لغو شده‌اش افزوده است. در شهر نیویورک، سالن کنسرت «رادیو سیتی» اعلام کرده که سایر برنامه‌های سالیانه ویژه کریسمس «راکتز» را «به‌دلیل افزایش چالش‌های همه‌گیری» لغو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه هشدار داده است که بیماری «به‌سرعت برق گسترش می‌یابد» و الیویه ورن، وزیر بهداشت این کشور گفته است انتظار دارد مسئولان از اوایل سال آینده [دو هفته دیگر] مجوز واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ ساله را صادر کنند.

اظهارات او روز جمعه و درحالی ایراد شد که فرانسه مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای افرادی که از بریتانیا وارد این کشور می‌شوند، در نظر گرفته است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داده که سویه اومیکرون «در حال حاضر برای ما خطری بسیار جدی است». حدود۱۵۰۰مورد ابتلا به اومیکرون در بریتانیا گزارش شده است.

آقای ورن اظهار امیدواری کرد که برنامه واکسیناسیون کودکان از روز ۲۲ دسامبر آغاز شود. در دیگر نقاط جهان نیز موارد ابتلا به اومیکرون افزایش یافته است. در هند، مجموع موارد ابتلا به اومیکرون، به دنبال ۲۴ مورد بیماری یعنی بالاترین شاخص ابتلا در یک روز، به  ۱۱۱ مورد رسیده است. نیروی ضربتی کووید دولت هند در یک پیش‌بینی تلخ هشدار داده، ممکن است میزان ابتلا به کووید به روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بالغ شود.

روز شنبه، مقام‌ها بهداشتی مصر و اوکراین از نخستین مورد ابتلا به این سویه خبر دادند. وزارت بهداشت مصر در یک بیانیه گفت سه مسافر از ۲۶مسافری که تست کرونایشان در فرودگاه بین‌المللی قاهره مثبت بوده است، حامل سویه اومیکرون بوده‌اند.

دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های واگیر در آمریکا، روز جمعه به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت قابلیت فوق‌العاده سرایت اومیکرون به معنی آن است که این سویه احتمالا موجب مرگ‌ومیرهای بسیار بیشتری می‌شود.

فاوچی گفت: «وقتی تعداد بیشتری بیمار [مبتلا به کووید] داشته باشید، مجموع تعداد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند هم بیشتر می‌شود. این حساب ساده‌ای است.»

(با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های دیگر)

© The Independent

بیشتر از جهان