پژوهشگران کشف کرده‌اند که فک پلنگی کوسه می‌خورد

فک پلنگی از ماهرترین شکارچیان است

«افزایش تعداد فک‌های پلنگی، بر جمعیت کوسه‌ها اثر می‌گذارد» - natureview

تحقیق روی صفات مشخصه فک‌ پلنگی برای نخسیتن‌بار نشان داده که این پستاندار کوسه‌خوار است.

پژوهشگران و دانشمندان در نیوزیلند و استرالیا با تجزیه مدفوع و نظارت بر عادت‌های شکار فک پلنگی روی رژیم غذایی آن مطالعه کرده‌اند.

آن‌ها آثار درگیری جسمی فک‌ها با کوسه‌ها و باقیمانده گوشت کوسه را در مدفوع فک‌ها یافته‌اند.

کریستا ون در لیند، از سازمان موسوم به «لپِرد سیلز.‌ارگ» (LeopardSeals.org) و مولف ارشد این گزارش به نشریه گاردین گفت: «ما از این‌که کوسه در منوی غذا [در میان آنچه فک خورده بوده] وجود داشت، سخت شگفت‌زده شدیم.»

او افزود: «اما درعین‌حال کشف کردیم که فیل‌ماهی و شبح‌کوسه هم شکار فک پلنگی است.» 

«این ماهی‌ها تیغ‌های بلندی دارند که آن‌ها را در مقابل شکارچیان حفظ می‌کند. البته قطعا روی بدن فک‌های پلنگی آثار زخم‌هایی وجود داشته و گاه حتی تیغ‌های بلند وارد صورتشان شده است. یک فک پلنگی دست‌کم در ۱۴ ناحیه زخمی شده بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فک پلنگی از ماهرترین شکارچیان است و از انواع بسیاری از جانوران ازجمله سخت‌پوستان، ماهی‌های کوچک‌تر، پرنده و دیگر فک‌ها تغذیه می‌کند. هرچند پیش‌تر چندین گزارش در سطح جهانی در مورد رژیم غذایی فک‌های پلنگی منتشرشده بود، اما در آن‌ها به خوردن گوشت کوسه اشاره نشده بود.

پژوهشگران در مطالعاتی گسترده‌تر در مورد فک‌های پلنگی در آب‌های نیوزیلند در فاصله زمانی سال‌های ۱۹۴۲ و ۲۰۱۹‌، در ۳۹ مورد بر نحوه شکار آن‌ها نظارت و ۱۲۷ نمونه مدفوع آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کردند.

آقای لیند گفت: «گوشت کوسه باید ازنظر کیفیت تغذیه چیزی داشته باشد که [فوک پلنگی] به آن جلب می‌شود، (یا) می‌تواند لقمه‌ای لذیذ باشد.»

«یک شکارچی ماهر که شکارچی ماهر دیگری را بخورد به‌خودی‌خود جالب است. اگر تعداد فک‌های پلنگی همچنان افزایش پیدا کند، بر جمعیت کوسه‌ها اثر می‌گذارد که واقعا نمی‌دانیم پیامد آن چه خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از علوم