ماهی‌های ۲۰۰ ساله می‌توانند پیری انسان را به تاخیر بیندازند؟

پژوهشگران یک تنوع ژنتیکی را کشف کردند که با عمر طولانی ماهی‌های بومی سواحل سنگلاخی مرتبط است

برخی از ماهی‌های سواحل سنگلاخی اقیانوس آرام، اندکی بیش از یک دهه عمر می‌کنند- TARIK TINAZAY / AFP

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که ژنوم (محتوای ژنتیکی) برخی از گونه‌های ماهی‌های بومی سواحل سنگلاخی اقیانوس آرام که می‌توانند تا ۲۰۰ سال عمر کند، ممکن است بتواند در یافتن داروهایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از افزایش سن در بدن انسان به‌کار گرفته شود.

یافته‌های جدید که روز پنجشنبه در نشریه ساینس منتشر شده است، اطلاعاتی از ویژگی‌های ژنوم این گونه ماهی‌ها و روند کهولت سن آن‌ها را در بر دارد. دانشمندان، از جمله در دانشگاه برکلی آمریکا، می‌گویند این آبزیان در میان موجودات زنده روی زمین طولانی‌ترین عمر را دارند.

چندین نقطه از زیستگاه‌ این ماهی‌ها در سراسر اقیانوس آرام در این تحقیق مطالعه شده و پژوهشگران نمونه‌هایی از بافت بدن آن‌ها را ارزیابی کرده و ژنوم کامل ۸۸ گونه مختلف را برای درک بهتر از اطلاعات ژنتیکی این ماهی‌ها گرد آورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران دریافتند که تفاوت‌های ژنتیکی در میان آن‌ها وجود دارد که می‌تواند در طول عمر این ماهی‌ها تاثیر داشته باشد.

برخی از ماهی‌های سواحل سنگلاخی اقیانوس آرام مانند کلیکوی رنگی، اندکی بیش از یک دهه عمر می‌کنند و برخی انواع دیگر از جمله رافای که در آب‌های بین ژاپن تا جزایر آلیوتی یافت می‌شوند، می‌توانند تا ۲۰۰ سال در آب‌های سرد بستر اقیانوس زندگی کنند.

دانشمندان می‌گویند طول عمر متفاوت این ماهی‌ها و همچنین تفاوت‌های آن‌ها مانند اندازه بدن و شیوه زندگی و نقش آن‌ها در چرخه زیستی محیط زندگی‌شان، در طول بیش از ۱۰ میلیون سال تکامل یافته است که در مقیاس دوره زمانی تکامل موجودات روی زمین چندان طولانی نیست.

در این مطالعه، پژوهشگران یک تنوع ژنتیکی را کشف کردند که با عمر طولانی این ماهی‌ها مرتبط است و می‌تواند به تحقیقات دانشمندان برای ساخت داروهایی که عوارض ناشی از افزایش سن در انسان‌ها را کاهش و طول عمر را افزایش می‌دهد، کمک کند.

بیشتر از علوم