سازمان ملل متحد نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

پیش‌نویس قطعنامه برای محکومیت «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران» آبان‌ماه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده بود

نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد (تصویر آرشیوی)- Spencer Platt/Getty Images/AFP

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای درباره «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران»، نقض حقوق بشر در این کشور را محکوم کرد.

این قطعنامه روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذرماه، در هفتادوششمین نشست مجمع‌ عمومی سازمان ملل متحد، با رای موافق ۷۸ کشور، تصویب شد؛ در این نشست ۶۹ کشور به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رای ممتنع دادند و ۳۱ کشور هم با آن مخالفت کردند.  

 

پیش‌نویس این قطعنامه را کشور کانادا در ماه‌های گذشته با حمایت چند کشور دیگر به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده بود که در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه، با ۷۹ رای موافق در محکومیت «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران» تصویب شده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این قطعنامه به تعداد بسیار نگران‌کننده و بالای احکام اعدام به‌‌ویژه برای افراد زیر سن قانونی، بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت زندانیان از دسترسی به خدمات پزشکی، بدرفتاری با زندانیان ازجمله در زندان اوین، آزار و اذیت و تهدید مخالفان و فعالان حقوق بشر، استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف اجباری و مرگ‌های مشکوک زندانیان در زندان و همچنین تهدید فعالان حقوق بشر و آزار و اذیت آن‌ها اشاره شده است.

این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته است به شکل قانونی و عملی تضمین کند که هیچکس تحت شکنجه یا سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار نگیرد، بازداشت‌های سیستماتیک و خودسرانه متوقف شود و افرادی که درپی استفاده از آزادی‌های اساسی خود بازداشت شده‌اند، ازجمله بازداشت‌شدگان در اعتراض‌های مسالمت آمیز دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، سریع‌تر آزاد شوند. 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین نسبت به محدودیت‌های مربوط به حقوق آزادی تجمع‌ها و تشکل‌های مسالمت‌آمیز ابراز نگرانی کرد.

این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواست تا هرگونه تبعیض علیه زنان و دختران را از بین ببرد، به آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی پایان دهد و با تحقیق و تفحص درباره موارد نقض حقوق بشر، متخلفان در این زمینه را درقبال کارهای خود پاسخگو کند.