سازمان‌ملل قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد

این قطعنامه نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها و بازداشت گسترده فعالان حقوق بشر و معترضان ابراز نگرانی می‌کند

۷۹ کشور عضو سازمان ملل به قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران رای مثبت دادند-AFP

۷۹ کشور عضو سازمان ملل از جمله آمریکا، کانادا، اسرائیل، بریتانیا، ‌استرالیا، فرانسه، آلمان، بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در قطعنامه‌ای موارد متعدد «نقض شدید و آشکار» حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در پرونده‌های سیاسی، اعدام نوجوانان و اعتراف‌گیری‌های اجباری ابراز نگرانی کردند.

قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل که همزمان با سالگرد کشتار خونین معترضان در اعتراض‌های آبان ۹۸ به تصویب رسیده، خواستار آزادی فعالان حقوق بشر و معترضانی است که در اعتراض‌های آبان و دی‌ماه ۹۸ بازداشت شدند و برای آنها حبس‌های طولانی و حکم اعدام صادر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قطعنامه روز چهارشنبه به پیشنهاد کانادا در نشست سازمان ملل مطرح شد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی طرح این قطعنامه را «تکرار ادعا‌های بی‌اساس برمبنای گزارش‌های ساختگی» توصیف کرده که به ادعای او «فاقد وجاهت قانونی و غیرقابل قبول» است.

سعید خطیب‌زاده در حالی ادعا می‌کند این قطعنامه را کشورهای «بدسابقه در حقوق بشر » به تصویب رسانده‌اند که با گذشت یک سال از سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸، حکومت جمهوری اسلامی همچنان از انتشار آمار کشته‌شدگان، بازداشتی‌ها و زخمی‌های سرکوب گسترده این اعتراض‌ها در فضای ایزوله از جهان خارج با قطع کردن اینترنت، خودداری می‌کند.

گزارش رویترز حاکی از کشته شدن ۱۵۰۰ معترض در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ است که بسیاری از آنها با شلیک مستقیم به ناحیه سینه و سر کشته شده‌اند. اما تا امروز نه عاملان کشتار معرفی شده‌اند و نه دادگاهی برای دادخواهی کشته‌شدگان برگزار شده است.

این قطعنامه با اشاره به نام نوید افکاری،‌ کشتی‌گیر ایرانی که در جریان اعتراض‌ها بازداشت و «اعلام شد» که اعدام شده است، تاکید دارد که تعداد اعدام‌ها در ایران به طور «هشدار دهنده‌»‌ای افزایش یافته و این بر خلاف تعهدات بین‌المللی و استانداردهای حقوق بشر است.

قطعنامه سازمان ملل به اعتراف‌گیری‌های اجباری، مرگ مشکوک زندانیان و وضعیت بد زندان‌ها در ایران اشاره می‌کند. همچنین این قطعنامه از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که به تبعیض علیه زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی پایان دهند.

در بخش دیگری از این قطعنامه نیز آزادی رهبران جنبش سبز مطرح شده که در ۱۰ سال گذشته پس از اعتراض‌های ۱۳۸۸ در حبس خانگی به سر می‌برند.

جیسون مک، مشاور امور اقتصادی و اجتماعی در هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با قدردانی از اقدام کانادا برای هدایت مذاکرات درباره این «قطعنامه مهم» گفت که ایالات متحده به حمایت از این قطعنامه که نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کند، افتخار می‌کند.

او همچنین با اشاره به جلوگیری از ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران، خواستار اجازه بازدید فوری او از ایران شد.

همزمان آمریکا محمود علوی، وزیر اطلاعات، مسئولان بنیاد مستضعفان و برخی عاملان کشتار در نیزار ماهشهر در آبان ۹۸ را به دلیل دست داشتن در «نقض گسترده حقوق بشر» تحریم کرده است. دولت دونالد ترامپ که از نخستین روزهای اعترضا‌های آبان ۹۸ در این زمینه موضع‌گیری شفاف داشت، اعلام کرد که به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و عاملان نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.

بیشتر از