بی‌صبری از بی‌توجهی ایران به پرونده هواپیمای اوکراینی؛ تهران تا ۱۵ دی فرصت دارد

جمهوری اسلامی پس از سرنگونی هواپیما، تا سه روز شلیک موشک را تکذیب می‌کرد

هواپیمای اوکراینی پس از برخاستن از فرودگاه امام با موشک‌های سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد- STR

کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کردند که صبر آنها از بی‌توجهی تهران برای رسیدگی به درخواست‌های غرامت پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، به پایان رسیده است.

به گزارش رویترز، این چهار کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند که ایران تا ۵ ژانویه ۲۰۲۲، ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰، فرصت دارد تا به درخواست‌ها پاسخ دهد، در غیر این صورت، «باید به طور جدی اقدامات دیگری را برای حل این موضوع در چارچوب قوانین بین المللی بررسی کنند.»

با این حال در این بیانیه به جزئیاتی از اقدامات احتمالی در آینده اشاره نشده است.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی پس از این رویداد، تا سه روز، سرنگونی هواپیما مسافربری در اثر برخورد موشک را تکذیب می‌کرد و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد.

گزارش رسمی و نهایی جمهوری اسلامی ایران که ۱۴ ماه پس از سرنگونی هواپیما، در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ منتشر شد، حاکی از این بود که در یک «خطای انسانی»، اپراتور پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه گرفته و دو موشک به فاصله چند ثانیه به سمت هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است.

این گزارش با انتقادهای فراوان خانواده‌های جان‌باختگان، کارشناسان و نهادهای بین‌المللی روبرو شد و کانادا و اوکراین آن را «فریبکارانه» و «گمراه‌کننده» خواندند.