ایران: به قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی غرامت می‌پردازیم

«تاکنون به تعداد زیادی از خانواده‌ها پرداخت صورت گرفته است و مراحل قانونی برای پرداخت به مابقی نیز در دست انجام است»

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ایران، «در زمینه کیفری و قضایی اقداماتی انجام‌ شده است از جمله اینکه جلسه‌های دادگاه تشکیل می‌شود و ادامه خواهد داشت»‌ـ عکس از میزان نیوز

روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران درباره آخرین تحولات پرونده سرنگونی هواپیمای‌ اوکراینی بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه پس از انتشار بیانیه مشترک چهار کشور اوکراین، سوئد، بریتانیا و کانادا صادر شد.

کشورهایی که شهروندانشان در جریان سرنگونی هواپیمای مسافربری با شلیک موشک سپاه پاسداران در نزدیکی تهران جان باخته‌اند ۲۴ نوامبر (۳ آذر) به کم‌کاری جمهوری اسلامی در رسیدگی کامل به این موضوع اعتراض کردند. در این بیانیه مشترک، ضمن تاکید بر ضرورت جبران خسارات ناشی از این حادثه، آمده است: «ما وزیران کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا ناامیدی عمیق خود را از اینکه جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های متعدد ما برای مذاکره در مورد غرامت سرنگونی هواپیما را نپذیرفته است، ابراز می‌کنیم. اگر ایران به پرهیز از مذاکره ادامه دهد، برای حل این موضوع در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام خواهیم کرد.»

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه روز سه‌شنبه ۹ آذر، با اشاره به سوابق دیدارهای بین ایران و اوکراین درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی، گفت: «هیئت جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت، تمام یافته‌های خود و شرح مبسوطی از اقدامات انجام‌شده را به اطلاع هیئت اوکراینی رساند. باوجود عدم تمایل طرف اوکراینی برای مذاکره راجع به زیان‌های وارده به خانواده‌های جان‌باختگان و شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال (مائو) که در دور دوم مذاکرات دوجانبه اعلام شد، هماهنگی‌های لازم به‌منظور آغاز هرچه سریع‌تر مذاکره بین شرکت هواپیمایی یادشده با دولت جمهوری اسلامی ایران انجام‌ شده است و اولین دور مذاکرات در تاریخ ۹ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد و تماس بین طرفین در این زمینه ادامه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه در مورد ابعاد فنی سانحه نیز این‌طور آمده است: «با خوانش جعبه‌های سیاه در پاریس بر اساس مقررات بین‌المللی مربوط و با مشارکت دولت‌های ذی‌ربط، بر اساس ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو، تیم تحقیقات سانحه، فرایند تحقیقات و بازرسی را به سرانجام رسانده و گزارش فنی سانحه منتشر شده است و به سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ارائه شد.»

همچنین در این توضیحات به دلجویی از خانواده‌های جان‌باختگان اشاره شده و ادعا شده است که «به‌منظور دلجویی از خانواده‌های جان‌باختگان، نسبت به تعیین رقمی برای پرداخت به خانواده‌های قربانیان (بدون هیچ‌گونه تبعیض از قبیل تابعیت آن‌ها) اقدام شده است و با تشکیل «ستاد پرداخت» در وزارت راه و شهرسازی، تاکنون به تعداد زیادی از خانواده‌ها پرداخت صورت گرفته است و مراحل قانونی برای پرداخت به مابقی نیز در دست انجام است. علاوه بر اطلاع‌رسانی و پرداخت به اتباع ایرانی، مراتب به دولت‌های اوکراین، کانادا، افغانستان و سوئد که برخی از اتباع آنان در میان جان‌باختگان قرار دارند، اطلاع‌رسانی شده است و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پرداخت به خانواده‌های اتباع جان‌باخته آن‌ها اعلام شده است.»

وزارت امور خارجه ایران همچنین ذکر کرده است که «در زمینه کیفری و قضایی اقداماتی انجام‌ شده است از جمله اینکه جلسه‌های دادگاه تشکیل می‌شود و ادامه خواهد داشت».

اشاره وزارت امور خارجه به تشکیل جلسه دادگاه در شرایطی است که بسیاری از خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی چنین دادگاهی را فرمایشی و نمایشی می‌خوانند و به چگونگی برگزاری آن و سطح مسئولیت افرادی که مقصر شناخته‌ شده‌اند معترض‌اند.

جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی روز یکشنبه ۷ آذر، برای دومین بار با حضور مقابل دادسرای نظامی تهران، با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» خواستار محاکمه عاملان اصلی سرنگونی هواپیمای مسافربری شدند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده، این افراد که شعارنوشته‌هایی با تصویر فرزندان کشته‌شده خود در دست داشتند، شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری را اقدامی برنامه‌ریزی‌شده عنوان کردند.

تظاهرکنندگان که در محاصره نیروهای امنیتی بودند، این دادگاه را اقدامی برای رفع مسئولیت از مقام‌های ارشدی مانند امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هواو‌فضای سپاه پاسداران، می‌دانند که پیش‌تر مقابل دوربین‌ تلویزیون مسئولیت شلیک به هواپیمای اوکراینی را بر عهده گرفت.