فرمانده کل انتظامی معترضان اصفهانی را معاند و سلطنت‌طلب خواند

صدها فیلم و عکس از برخورد خشونت‌بار نیروی انتظامی، بسیج و نیروهای موسوم به لباس شخصی منتشر شده است

مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی مدعی هستند که خشونت اعمالی علیه معترضان اصفهانی کار «ضد انقلاب» است-  عکس از آفتاب نیوز

حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی ایران، مدعی شد در اعتراضات اصفهان معاندان و سلطنت‌طلب‌ها و کسانی که به هیچ عنوان دلسوز مردم نیستند وارد میدان شدند تا به امنیت این شهر خدشه وارد کنند.

به گزارش تسنیم، او گفت: «در روزهای ابتدایی انقلاب تلاش‌های زیادی کردند تا انقلاب را از بین ببرند و در سال‌های اخیر هم با ایجاد فتنه‌ها و آشوب‌ها خواستند به این انقلاب ضربه بزنند.»

کشاورزان اصفهانی از روز ۱۶ آبان ۱۴۰۰، در اعتراض به بحران کمبود آب بر بستر خشک زاینده‌رود تحصن کردند و با برپایی چادرهایی در این منطقه اعلام کردند که تا پاسخ روشنی از مسئولان دریافت نکنند، به خانه باز نخواهند گشت؛ اما نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه، ۳ آذر، با حمله به آنان چادرهایشان را آتش زدند و گروهی را دستگیر کردند.

روز جمعه، پنجم آذر، گروهی از مردم اصفهان با پیوستن به کشاورزان معترض در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود تجمعی اعتراضی برپا کردند اما با سرکوب نیروهای حکومتی مواجه شدند. نیروی انتظامی با تیراندازی مستقیم و شلیک گاز اشک‌آور بسیاری از معترضان را مجروح و تعداد زیادی را دستگیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه بعد، ۱۲ آذر ۱۴۰۰، پلیس اصفهان برای جلوگیری از برگزاری تجمع اعتراضی در این شهر، در محدوده پل خواجو و رودخانه زاینده‌رود حکومت‌نظامی اعلام کرد.

دفتر معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان اصفهان در اطلاعیه‌ای از شهروندان خواسته بود تا «باتوجه‌به سوءاستفاده معاندان، از شرکت در تجمع‌های غیرقانونی تحت هر عنوان جدا خودداری کنند.»

پس از سرکوب خشونت‌بار معترضان اصفهانی و شلیک مستقیم گلوله به آنان در اصفهان، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در رویه‌ای مشابه اعتراض‌های پیشین، شهروندان معترض به بحران کمبود آب در اصفهان را به «دشمنان خارجی» منتسب کردند.

صدها فیلم و عکس از برخورد خشونت‌بار نیروی انتظامی، بسیج و نیروهای موسوم به لباس شخصی منتشر شده است. حتی در برخی از فیلم‌ها افرادی با یونیفرم نظامی به طور مستقیم به سمت مردم گلوله ساچمه‌ای شلیک می‌کنند. گزارش‌های متعددی هم از کور شدن مردم در اثر برخورد ساچمه منتشر شده است.

با این حال مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی مدعی هستند که خشونت اعمالی علیه معترضان کار «ضد انقلاب» است.