پوتین و شی؛ دخالت در «امور داخلی یکدیگر» ممنوع

منطقه به‌دلیل صف‌آرایی نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین متشنج است

رهبران دو کشور در هشت سال گذشته ۳۶ بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند- Vyacheslav OSELEDKO / AFP

ولادیمیر پوتین در نشستی مجازی با شی جین‌پینگ گفتگو کرد و گفت مرزهای مشترک کشورها می‌تواند به «کمربند صلح دائمی و حسن هم‌جواری» تبدیل شود.

تماس ویدیویی میان دو رهبر روز چهارشنبه صورت گرفت تا در مورد روابط دوجانبه و ارتباطات بین‌المللی گفتگو کنند، زیرا چین و روسیه هر دو سعی دارند که مقابل ایالات‌متحده و نیروهای غربی بایستند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، آقای پوتین گفت: «نوع جدیدی از همکاری میان کشورهایمان شکل‌گرفته که پایه آن علاوه بر چیزهای دیگر بر اصولی پایه‌ریزی شده است که عدم دخالت در امور داخلی [هر دو کشور]‌، احترام به  منافع متقابل، اراده برای تبدیل کردن مرز مشترک به کمربند صلح دائمی و حسن هم‌جواری ازجمله آن‌هاست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای شی با تمجید از روابط میان دو کشور گفت، او از آقای پوتین به‌دلیل حمایت قاطعانه از «تلاش‌های چین برای حفظ منافع ملی کلیدی و مخالفت قطعی با تلاش‌هایی برای شکاف انداختن میان هر دو کشور تمجید می‌کند.»

آقای پوتین و آقای شی گفتند که روابط میان دو کشور «نمونه شایسته‌ای از همکاری میان دولت‌ها در قرن بیست و یکم است.»

مسکو تایمز گزارش کرد این رهبران از زمان به روی کار آمدن رهبر چین در سال ۲۰۱۳،  ۳۶ بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به اجلاس ویدیویی ماه ژوئن گذشته اشاره کرد.

این تماس ویدیویی، درست چند روز پس‌ازاین صورت گرفت که روسیه و چین هر دو از نشست صلح سازمان‌دهی شده جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده کنار گذاشته‌ شده بودند و تنش‌ها در منطقه به‌دلیل صف‌آرایی نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین افزایش پیدا کرده بود.

اوکراین و غرب بیم آن دارند که این حرکت نشانه نقشه روسیه برای حمله باشد، چنان‌که هفته گذشته ایالات‌متحده و بریتانیا به مسکو هشدار دادند که اگر نیروهایش وارد اوکراین شود «پیامدهای جدی» خواهد داشت.

از طرف دیگر روسیه، اوکراین را به رزم‌آرایی نیمی از ارتشش برای مقابله با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق جنگ‌زده کشور متهم می‌کند.

روابط روسیه با غرب پس از تصاحب کریمه در سال ۲۰۱۴ به‌شدت رو به وخامت گذاشت و روسیه به خاطر آن با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.

چین نیز به‌دلیل نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ این کشور و نیز سرکوب معترضان حامی دموکراسی در هنگ‌کنگ با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو است.

بااینکه دو کشور در طول جنگ سرد رقیب یکدیگر بودند، اما در سال‌های اخیر برای مقابله با ایالات‌متحده به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. این کشورها به‌منظور هم‌راستا کردن سیاست‌های خارجی خود برای وارد آوردن فشار بر ایالات‌متحده چندین قدم برداشته‌اند. هر دو کشور به‌منظور ایجاد روابط نظامی نزدیک‌تر ماه گذشته نقشه راهی را امضا کردند و در آن ایالات‌متحده را متهم کردند که اغلب هواپیماهای بمب‌افکن راهبردی‌اش را نزدیک مرزهای این دو کشور به پرواز درمی‌آورد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ایالات‌متحده را متهم به انجام ۳۰ مورد از چنین ماموریت‌هایی کرد که فقط در ماه اکتبر انجام‌ شده بود.

وزیران امور خارجه هر دو کشور نیز در ماه مارس ملاقات کرده بودند تا اتحادی را بر ضد تحریم‌های غرب به نمایش بگذارند.

© The Independent

بیشتر از جهان