کمبود بی‌سابقه دارو در ایران

انجمن داروسازان ایران: حتی داروهای تولید داخل هم نایاب شده‌اند

افزایش فشار بر بیمه‌ها و گران‌تر شدن قیمت دارو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نگرانی‌ها دامن زده‌اند - STRINER / AFP

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، از کمبود بی‌سابقه دارو نسبت به ۲۰ سال اخیر خبر داد و گفت: «در حال حاضر، در همه گروه‌های دارویی کمبود داریم؛ از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای اعصاب گرفته تا برخی داروهای گوارشی.»

به گفته نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، کمبود دارو در ایران همواره وجود داشته اما برای ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو که اغلب هم وارداتی بوده‌اند و در مواقعی مشکلاتی در وارداتشان ایجاد می‌شده و کمتر در دسترس بودند؛ در ۲۰ سال اخیر سابقه نداشته است که تا این حد کمبود داروهای داخلی وجود داشته باشد. 

علی فاطمی در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی، با اعلام اینکه کمبود دارویی در حال حاضر بالغ‌بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ قلم داروی وارداتی و تولید داخلی است، گفت: «آنچه اکنون مردم نگرانش‌اند، این است که دارو‌هایی که ده‌ها سال است در ایران ساخته می‌شوند مثل آنتی‌بیوتیک‌های بسیار ساده که از اصلی‌ترین دارو‌های داروخانه‌ها بودند، در حال حاضر کمیاب و نایاب شده‌اند.»

او با بیان اینکه این موضوع مشکلات بسیاری ایجاد کرده است، افزود: «مواد اولیه موثر دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد. حال زمانی که این ارز به‌اندازه کافی و در زمان مناسب تامین نشود، واردات انجام نمی‌شود.»

فاطمی با تاکید بر اینکه باید برای ارز ۴۲۰۰ تومانی یک فکر اساسی شود، گفت: «مردم می‌توانند تهیه پوشاک را عقب بیندازند و حتی در مصرف موادغذایی صرفه‌جویی کنند، اما دارو همان لحظه باید برای بیمار استفاده شود و در صورت نبود دارو، ممکن است بیمار جانش را از دست بدهد؛ بنابراین بسیار مهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب‌رئیس انجمن داروسازان در ادامه به مشکلات تهیه دارو برای بیماران خاص و مبتلایان به دیابت اشاره کرد و گفت: «بعضا سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند که برای بیماران خاص مشکلی نداریم و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن‌ها تامین می‌شود اما اکنون بتافرون، داروی ام‌اس که دو میلیون تومان بود، هشت تا ۹ میلیون تومان شده است که مردم از پس آن برنمی‌آیند و سازمان‌های خیریه باید به داد مردم برسند. البته این داروها تحت پوشش بیمه‌اند اما وقتی قیمت‌ها خیلی بالا می‌رود، عملا پوشش بیمه‌ای هم دیگر پاسخگو نیست.»

افزایش فشار بر بیمه‌ها و گران‌تر شدن قیمت دارو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوعی است که محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت، نیز به آن پرداخته است. مهدوی با هشدار درباره افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان به خبرگزاری ایلنا گفت: «محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد که تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی، قیمت داروی تولید داخل را به چهار برابر و قیمت داروی وارداتی را به هفت برابر می‌رساند.»

او افزود: «بیمه‌ها همین‌الان هم قدرت پرداخت به موقع صورت‌حساب خود را ندارند؛ چه برسد به اینکه هزینه‌های دارویی آن‌ها هفت برابر شود. علاوه بر این تکلیف مردمی که بیمه نیستند چه می‌شود؟ از فشار هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر و فلاکت می‌افتند.»

وضعیت نابسامان دارو و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در کنار کمبود اقلام دارویی، سبب شده است روند درمان بسیاری از بیماران متوقف شود و جان آنان به خطر بیفتد و با وجود اینکه فعالان حوزه دارو و درمان درباره پیامدهای تصمیم‌ دولت در حوزه بهداشت و درمان هشدار داده‌اند، این حوزه همچنان بلاتکلیف و بی‌سامان است. 

موافقان حذف ارز تخصیصی برای دارو می‌گویند که یارانه دارو باید از طریق بیمه‌ها مستقیم به بیماران پرداخت شود و مخالفان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز هشدار داده‌اند که با این اقدام، قیمت اقلام دارویی تا چند برابر افزایش می‌یابد. 

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، آزادسازی ارز دارو از سال گذشته و در قالب اولویت‌بندی ارزی آغاز شده و به این ترتیب ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی اقلام و مواد موردنیاز صنعت دارویی به‌صورت چراغ خاموش قطع شده‌ است و به‌ این‌ ترتیب تامین این اقلام با ارز آزاد شوک قیمتی را در این دسته از اقلام دارویی به دنبال داشته است. 

با این حال بر اساس بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱ قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی کلا حذف شود. این در حالی است که ابراهیم رئیسی هنگام تبلیغات ریاست‌جمهوری وعده داده بود که در دولت او پرداخت هزینه درمان از جیب مردم به نصف کاهش می‌یابد.