ادعای حضور ملا هیبت‌الله در دفتر استاندار قندهار

ملا هیبت‌الله از سال ۲۰۱۶ که پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور جانشین او شد، تاکنون در میان مردم ظاهر نشده است

رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در چند سال اخیر بارها خبر مرگ ملا خیبت‌الله را منتشر کرده‌اند، اما هر بار طالبان این خبر را رد کرده است-صفحه دفتر رسانه‌های استاندار قندهار در توییتر

محمد جلال از اعضای ارشد گروه طالبان، ادعا کرد که روز سه‌شنبه ۲۳ آذر، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به دفتر استاندار قندهار رفته و به مسئولان محلی طالبان در آن استان دستورهایی داده است. محمد جلال با انتشار عکسی از دفتر استاندار قندهار در توییتر نوشت: «صبح روز سه‌شنبه، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، به جلسه روسای ادارات و استاندار قندهار رفت و با آنان در مورد روند کار ادارات و مسائل مهم دیگر صحبت کرد.»

همچنین خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، حضور ملا هیبت‌الله در جلسه با استاندار قندهار و بقیه مسئولان محلی طالبان در آن استان را تایید کرد و نوشت: ملا هیبت‌الله در مورد برنامه‌های کاری مسئولان، به آنان نکاتی را یادآور شده است. باختر افزود که ملا هیبت‌الله، در جریان صحبت با استاندار و مسئولان محلی طالبان در قندهار گفت‌: «‌در افغانستان امنیت وجود دارد و افغان‌ها در شادمانی و خوشحالی زندگی می‌کنند.» این خبرگزاری نوشت که ملا هیبت‌الله در این جلسه به اعضای طالبان گفت‌، همه باید برای پیروزی این گروه در افغانستان شکرگزار باشند و مسئولان ادارات به مردم کمک کنند.

همچنین شماری از اعضای گروه طالبان و مقامات این گروه در قندهار، به نقل از ملا هیبت‌الله در صفحات توییترشان نوشتند که او به همه اعضای طالبان و به‌ویژه مسئولان ارشد توصیه کرد که در کارهای روزانه‌شان با علمای دین مشورت کنند. ایندیپندنت فارسی نمی‌تواند به طور مستقل صحت تصویر منتشر شده از ملا هیبت‌الله در دفتر استاندار قندهار را تایید کند.

همچون گذشته، هیچ عکس و جزئیات بیشتری از حضور ملا هیبت‌الله در جلسه با مسئولان محلی طالبان در قندهار منتشر نشده است. ملا هیبت‌الله از سال ۲۰۱۶ که پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور جانشین او شد، تاکنون در میان مردم ظاهر نشده است. رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در چند سال اخیر بارها خبر مرگ او را در اثر بیماری و انفجار منتشر کرده‌اند،  اما هر بار طالبان این اخبار را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا هیبت‌الله آخوندزاده از زمانی که رهبری طالبان را به عهده گرفت، هر‌از‌گاهی پیام‌های کتبی منتشر می‌کند. در طول پنج سال گذشته، به‌جز یک عکس که زمان و مکان او مشخص نیست، عکس دیگری از او منتشر نشده است. در اواخر اکتبر نیز طالبان ادعا کردند که ملا هیبت‌الله، به یک مدرسه‌ دینی در قندهار رفته و ضمن سخنرانی و موعظه، به دانش‌آموزان و اعضای این گروه توصیه‌هایی کرده است. طالبان نوار صوتی منسوب به ملا هیبت‌الله را در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد که مردی در آن نوار درباره دستورهای خداوند، شریعت و پیروزی طالبان حرف می‌زند. تاکنون طالبان هیچ سند قابل‌اعتمادی در مورد زنده‌ بودن ملا هیبت‌الله آخوندزاده منتشر نکرده ‌است، اما هرازگاهی پیام‌های او در زمینه‌های مختلف منتشر می‌شوند.

آخرین بار ۱۲ آذر، پیامی از او درباره حقوق زنان منتشر شد که با واکنش گسترده زنان در افغانستان همراه شد. رهبر طالبان در این پیام گفت‌: زن شیء نیست، انسان است و به‌همین دلیل باید قبل از ازدواج، موافقت زنان به‌‌دست آید.

هرچند این نخستین پیام ملا هیبت‌الله درباره زنان بود، اما هیچ نکته واضح و امیدوارکننده‌ایی برای زنان در آن وجود نداشت. به همین دلیل، شماری از زنان در داخل و بیرون از افغانستان، پیام ملا هیبت‌الله را ملال‌آور و شرم‌آور خواندند و بر حفظ حقوق انسانی‌شان تاکید کردند.