خطر نابودی صنعت پرورش آبزیان در پی تغییرات اقلیمی

حیات ماهی‌ها به علت تغییرهای آب‌وهوایی نامطلوب در معرض خطر است

عرضه غذاهای دریایی پرورشی طی سه دهه آینده ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت - Roslan RAHMAN / AFP

طبق یافته‌های تحقیقی اخیر، اگر برای مقابله با مشکل تغییرهای زیان‌بار آب‌وهوایی اقدام فوری بیشتری نشود، کشت و تامین غذای دریایی در ۷۰ سال آینده با ۱۶ درصد کاهش همراه خواهد بود.

طبق برآورد محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا تا پایان قرن حاضر، مقدار پرورش غذای دریایی در اقیانوس‌ها ممکن است در آسیب‌پذیرترین مناطق، ازجمله در کشورهایی مانند بنگلادش، چین و نروژ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

اگر اقدامی نشود، کمبود خوراک برای پرورش غذای دریایی که معمولا از گونه‌های شاه‌ماهی و ماهی کولی تهیه می‌شود، موجب کاهش شدید این منابع غذایی خواهد شد، زیرا حیات این ماهی‌ها به علت تغییرهای آب‌وهوایی نامطلوب در معرض خطر است.

شدت این اثر بر محیط‌زیست دریایی به نوع ماهی‌های پرورشی بستگی دارد. برای مثال، تولید دوکفه‌ای‌ها مانند صدف چروک و صدف سیاه کمتر از تولید ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد تحت تاثیر تغییرهای آب‌وهوایی قرار می‌گیرد.

دکتر محمد اویین‌لولا از موسسه اقیانوس‌ها و شیلات دانشگاه (IOF) هشدار داد که گرمایش جو زمین مشکل بزرگی برای کل این صنعت ایجاد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اگر با همین سرعت به سوزاندن سوخت فسیلی ادامه دهیم، ممکن است مقدار غذاهای دریایی همچون ماهی و صدفی که می‌توان به روش‌های زیست پایدار پرورش داد تا سال ۲۰۵۰ فقط تا هشت درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۹۰ تا ۱۶ درصد کاهش یابد.»

البته طبق الگوسازی او و همکارانش، اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد، تولید این صنعت را در قیاس با دهه ۲۰۰۰ می‌توان تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۷ درصد و تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۳۳ درصد افزایش داد.

همچنین، طبق یافته‌های این بررسی که در مجله گلوبال چنج بیولوژی (Global Change Biology) منتشر شده است، با مصرف غذاهای گیاهی مثل سویا به‌جای مصرف گوشت ماهی یا روغن ماهی، می‌توان به تقویت این صنعت در آینده کمک کرد.

طبق پیش‌بینی محققان، در وضعیتی که انتشار گازهای گلخانه‌ای کم باشد و به میزان یک‌چهارم از مصرف ماهی کاسته و به‌جای آن از غذاهای گیاهی استفاده شود، عرضه غذاهای دریایی پرورشی طی سه دهه آینده ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

دکتر ویلیام چئونگ، استاد موسسه آی.او. اف و نویسنده ارشد این تحقیق، می‌گوید: «این بررسی، ضرورت تنوع‌بخشی در روند توسعه آبزی‌پروری و فاصله گرفتن از تمرکز کنونی بر پرورش ماهی را نشان داد.»

او افزود: «تغییرهای آب‌وهوایی بر همه‌چیز و ازجمله بر وجوه گوناگون پرورش غذای دریایی اثر منفی گذاشته است که ما درگذشته به آن توجه نداشتیم. برای مقابله با تغییرهای آب‌وهوایی باید فوری دست‌به‌کار شویم، نه آن‌که برای حل تمام مشکلاتمان در تولید غذای دریایی، فقط بر یک راهکار تکیه کنیم.»

یک سال پیش‌ازاین تحقیق نیز، دانشگاهیان فرانسه کشف کرده بودند که گرمایش زمین خطر مرگ‌ومیر ماهیان پرورشی را افزایش داده است.

© The Independent

بیشتر از جهان