ایلان ماسک؛ شخصیت سال ۲۰۲۱ مجله تایم

ماسک که در توییتر میلیون‌ها دنبال‌کننده‌ دارد، بارها با توییت‌هایش بازارهای جهانی را به تلاطم درآورده است

تایم: «ماسک شخصی است که آرزو دارد سیاره ما را نجات دهد و سیاره جدیدی به ارمغان بیاورد» - Mark Mahaney / AFP

به گزارش آسوشیتدپرس، مجله تایم با اشاره به القابی همچون «دلقک»، «نابغه»، «رویاپرداز»، «صنعتگر» و «مجری برنامه‌های تلویزیونی»، ایلان ماسک، مدیرعامل ثروتمند تسلا، را شخصیت سال ۲۰۲۱ معرفی کرده است.

ماسک که بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت اکتشاف فضایی اسپیس‌اکس نیز هست، اخیرا از جف بیزوس، بنیان‌گذار آمازون، به عنوان ثروتمندترین فرد جهان عبور کرد. او حدود ۱۷ درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد و افزایش قیمت این شرکت دارایی خالص ماسک را به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار رسانده است.

مجله تایم به فعالیت‌های گوناگون و جنجالی ماسک اشاره کرده است؛ از باارزش‌ترین شرکت خودروسازی جهان گرفته تا تاسیس اسپیس‌اکس و شرکت انرژی‌های جایگزین. همچنین به تاثیری که ماسک بر تعداد زیادی از طرفداران و دنبال‌کنندگانش در رسانه‌های اجتماعی دارد اشاره و گفته شده است که او صاحبان صنایع و قدرت را با فعالیت‌هایش به چالش می‌کشد. ایلان ماسک که در توییتر بیش از ۶۶ میلیون دنبال‌کننده‌ دارد، با توییت‌های جنجالی خود، بارها بازارهای جهانی را به تلاطم درآورده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایلان ماسک ماه گذشته اعلام کرد که اسپیس‌اکس در تلاش است با همکاری ناسا برای فرستادن فضانوردان به ماه و مریخ در اوایل سال ۲۰۲۵ اقدام کند. تایم با اشاره به سرمایه‌گذاری در این فعالیت‌ها توضیح داده است: «او شخصی است که آرزو دارد سیاره ما را نجات دهد و سیاره جدیدی به ارمغان بیاورد.»

ایلان ماسک روز پنجشنبه، ۹ دسامبر (۱۸ آذر)، در توییتی نوشت که به «ترک شغل» و «شاخ مجازی تمام‌وقت شدن» فکر می‌کند. مشخص نیست پیام این میلیاردر شهرت‌طلب جدی بوده است یا نه. او ماه گذشته نیز توییت کرد: «اخیرا جنجال زیادی در مورد مالیات‌گریزی من به پا شده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم ۱۰ درصد از سهام خود در تسلا را بفروشم» و از دنبال‌کنندگان خود در توییتر نظرخواهی کرد. نتایج نظرسنجی به این ترتیب بود: ۵۸ درصد به نفع فروش و ۴۲ درصد مخالف آن. این مدیر حوزه‌های کسب‌وکار پس از انتشار نتایج این نظرسنجی توییتری، ۱۰ درصد از سهام خود را در تسلا را فروخت.

انتخاب ماسک به عنوان چهره سال در فضای مجازی با انتقادهایی هم مواجه بوده است و برخی کاربران او را  شخصیتی چندچهره و ناصادق توصیف کرده‌اند که تنها به فکر منافع مالی است. با این حال مجله تایم تاکید کرده است که معرفی چهره سال به معنای تایید تمام فعالیت‌ها و اهدای جایزه به فرد برگزیده نیست، بلکه «معرفی شخصی است که در وقایع خوب و بد سال بیشترین تاثیر را داشته است، ضمن اینکه نوعی قدردانی برای فعالیت‌های مثبت او به شمار می‌رود». این مجله به انتخاب هیتلر، استالین و ترامپ در سال‌های پیش اشاره کرده است؛ با این حال چون بسیاری از منتخبان سال‌های قبل افرادی موردتحسین‌ بوده‌اند، هنوز در میان بسیاری از مخاطبان این تصور وجود دارد که چهره سال لزوما شخصی ستایش‌شده است.

بیشتر از جهان